Boekrecensie: De man van je leven door Arthur Japin

De man van je leven door Arthur Japin

Vrijdagavond was het weer literaire avond op de school van mijn zonen. Dit jaar waren de gasten Arthur Japin en Tjitske Jansen. Arthur Japin is een van mijn favoriete schrijvers maar van Tjitske Jansen had ik nog niet gehoord. Zij blijkt gedichten te schrijven en wel hele leuke! Bij haar signeertafel was het zó druk (goed zo, leerlingen van de school) dat ik de kans niet kreeg eens naar haar boeken te kijken. Die van Japin heb ik ook niet bekeken… die had ik al!

Ja, ik ben fan. Ik heb Japin al minstens vier keer horen spreken en het is elke keer weer een genoegen. Hij leest niet voor uit zijn boek maar acteert het stuk, bijna zonder nog bij te houden in het boek of hij wel goed zit.

Zowel Japin en Jansen deden leuk mee met de avond die georganiseerd was door de schrijfclub van de school. Zelf lazen de leerlingen ook stukken voor en was er een huisband voor de muzikale omlijsting.

De man van je leven: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘‘Te willen beschermen wat je lief is, desnoods voorbij dit leven.’
Dit lijkt Tilly’s drijfveer. Zij is ernstig ziek en zoekt een vervangster voor zichzelf, iemand die straks haar plaats naast haar man kan innemen. De vrouw die zij vindt blijkt echter zo perfect bij hem te passen dat hij haar – zonder dat Tilly dit wist – zelf al had gevonden en in het geheim al een relatie met haar heeft gehad. Door de verrassing die Tilly hun bereidt, verandert haar tragedie in een klucht. Maar wie heeft daarvan eigenlijk de regie? Niets is wat het lijkt.

Eén man, twee vrouwen en een afgelegen huis op een zonnig vakantie-eiland. Een wrange komedie over liefde, trouw, overspel en wraak – voor iedereen die ooit geloofd heeft in de liefde.’

De man van je leven: Wat ik ervan vond

Japin heb ik leren kennen door De overgave. Hij gaf een lezing in het mooie Amerongen en daar ging ik heen met drie vriendinnen. Mooi boek, en de schrijver bleek nog veel meer mooie boeken geschreven te hebben (nee, ik woonde niet onder een steen, maar in Engeland, al lang voordat Japin begon te publiceren, tot net voor De overgave). Vanaf Vaslav vond ik zijn boeken wat minder. Niet slecht, maar gewoon wat minder goed. De man van je leven valt ook in de categorie ‘Wat minder’.

Een kennis vond De man van je leven maar een vreemd boek. Ze had het zó uit, en ze vond de dialogen wel heel erg simpel, niet bepaald van een hoog standaard. Omdat ze beweerde dat het heel snel gelezen kon worden, besloot ik twee dagen voor de literaire avond dit boek te lezen, en ik had het inderdaad uit tijdens het avondeten net vóór de literaire avond.

De kennis had duidelijk iets gemist. Dit maakte het echter niet een beter boek voor mij. Ik ontdekte namelijk al snel, dat het verhaal een klucht was, zoals je ze op het toneel tegenkomt: verschillende personen weten niet alles van elkaar, en daardoor ontstaan er ‘hilarische’ misverstanden. Verder wordt er bij een klucht vaak voor gezorgd dat bepaalde mensen elkaar niet tegenkomen (die worden dan door een derde persoon even de keuken ingeduwd of op weg gestuurd met een flauwe boodschap zo gauw de andere persoon eraan komt). Uiteindelijk komt iedereen toch bij elkaar en blijken A en C elkaar beter te kennen dan B dacht, enz.

Goed, een klucht vind ik enig. Echt heel leuk. Op het toneel. In een boek? Nah, dat vond ik toch wat minder. Ik dacht dingen zoals: waarom snapt A nou niet dat deze persoon mevrouw C is? Dat is toch logisch? Waarom dat misverstand, dat bladzijden lang doorgaat? Het was allemaal wat ongeloofwaardig. In een klucht op toneel verwacht je dat. In een boek verwacht je dat niet. Ik zat me dus te ergeren of na te denken wat er wel en niet kluchterig was in dit boek, waardoor ik nooit goed in het verhaal kwam, dat op zich best interessant was.

Op de literaire avond vertelde Japin dat dit boek inderdaad als toneelstuk het leven zag. Waarom hij er later een boek van heeft gemaakt? Dat is een vraag die ik vergeten ben te stellen.

Mijn waardering: 3,5/5 (ok tot goed)

Dit boek heb ik: geleend uit de schoolbibliotheek

Aantal bladzijden: 240Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2013

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (27/35).

Extra: Verder nog gelezen van Japin: De overgaveDe zwarte met het witte hartMaar buiten is het feest, Magonische verhalen, Een schitterend gebrek, De klank van sneeuw, Zoals dat gaat met wonderen en Vaslav.

4 reacties op “Boekrecensie: De man van je leven door Arthur Japin

1. Wat leuk! Je vertelde al bij de uitgever dat je naar de bijeenkomst ging. Ik ben wel erg benieuwd geworden naar Japin. Heb dit boek ook nog liggen, dus heb je recensie niet helemaal gelezen…. eerst een eigen beeld vormen.