Boekrecensie: Blauwdruk door Maria Rijk

blauwdrukBlauwdruk: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Een leeg bed, een openstaande kledingkast, stilte in huis. Ik ren de trap af, haar jas is weg, ik duik onder de kapstok, geen roze rugzak. Ik roep haar naam, maar krijg geen antwoord. In de woonkamer niet, in de keuken niet. Ik ren weer naar boven, open de badkamerdeur, trek de vlizotrap naar beneden en gil in het gapende gat van de opbergzolder. Niets. Geen Katja.’

Een dag voor haar veertiende verjaardag loopt de dochter van Ellen van huis weg. ‘Ik ben naar mijn vader toe,’ sms’t ze. Maar Ellen heeft Katja nooit verteld wie haar vader is. Als haar dochter erachter komt wie hij is, en werkelijk naar hem toe gaat, zal ze groot gevaar lopen. Ellen wil alles doen om Katja te beschermen, maar elk spoor naar haar dochter loopt dood.

Waar is Katja? En hoe vertelt Ellen haar dochter ooit de waarheid over haar afkomst?’

Blauwdruk: Wat ik ervan vond

Dit boek speelt zich af tien minuten fietsen van mij vandaan. Ik ben er slechts een paar keer geweest, dus er was geen herkenning, maar wel een lekker-dicht-bij-huis gevoel. Dat had ik ook bij het vorige boek van Maria Rijk, Dieptepunt, dat zich in Utrecht afspeelt.

Het boek begint ermee, dat Ellen het woord Slet op haar buitenmuur ziet staan. Wie heeft het erop geschreven en voor wie is  het bedoeld: haarzelf of haar tienerdochter Katja? Ook wordt haar auto bekrast. Later verdwijnt haar dochter en heeft Ellen wel wat anders aan haar hoofd. Dat was eigenlijk wel jammer, want daardoor werd het bedreigende van de tekst en de auto niet ten volle benut in het verhaal.

Het verhaal omtrent Katja’s vader vond ik erg goed gedaan, en blijft tot op het laatst onduidelijk en daardoor interessant om te volgen. Het verhaal van Katja’s verdwijning vond ik echter niet spannend genoeg. Het is tenslotte een thriller. De mogelijke vader wist iets wat de lezer niet wist. Had de lezer het ook geweten, dan was het verhaal een stuk spannender geweest. Dit stukje informatie werd pas op het laatst gegeven, wat op zich een goede plek was, maar dus niet mee kon helpen aan de spanning. Ik maakte me gewoon niet druk genoeg om Katja’s verdwijning, daar komt het op neer.

Toch was dit een erg leuk boek om te lezen. Het verhaal was heel geloofwaardig en de personages, herkenbare figuren. Je kan je heel goed voorstellen dat er zoiets zou gebeuren en hoe de verschillende mensen daarop zouden reageren. Ik vond het ook heel prettig dat er opa’s, oma’s en buren in het verhaal betrokken werden. Dat maakt een verhaal extra aannemelijk.

Dit boek heeft een verrassende ontknoping. Er gebeurt iets dat ik totaal niet verwacht had, maar dat heel goed in het verhaal past. Heerlijk!

Mijn waardering: 4/5 (goed)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van de auteur