Boekrecensie: De stille kracht door Louis Couperus

De stille kracht door Louis CouperusDe stille kracht: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Op het eiland Java vindt een aantal onverklaarbare gebeurtenissen plaats. De inwoners wijzen die toe aan ‘de stille kracht’, een Indisch mysterie dat de mensen in zijn greep houdt. Resident Otto van Oudijck vindt het maar onzin. Maar als hij een regent ontslaat omdat die zich op een feest onbeschoft gedragen heeft, gebeuren er plotseling vreemde dingen in zijn huis. Als hij zich zwakker gaat voelen en ziek wordt, gaat hij steeds meer in de stille kracht geloven.

Het oude koloniale Indië is tastbaar aanwezig in dit hoogtepunt uit het oeuvre van Louis Couperus. Nederlandse nuchterheid tegenover Javaanse mystiek, angst voor seksuele taboes tegenover natuurlijke eenvoud en uitbundigheid: de hoofdpersonen in De stille kracht worden verscheurd door tegenstellingen die zij zelf niet begrijpen.’

De stille kracht: Wat ik ervan vond

Het boek heb ik met plezier gelezen, maar mijn mening was een beetje verdeeld (kan dat, bij één persoon?). De exotische omgeving, het wonen in Nederlands-Indië en de interactie tussen de mensen vond ik heel overtuigend. Couperus zet heel mooi neer hoe de Nederlanders met elkaar omgaan. De rangen en de daarbij behorende taken, het heimwee van sommige vrouwen, de omgang met de Indiërs waren heel goed beschreven.

Natuurlijk had Couperus er vele jaren gewoond, en dat zie je er wel aan af: hij weet er veel vanaf. Dacht ik. Achterin het boek las ik dat hij er slechts een korte tijd (minder dan een jaar) was geweest en al tijdens zijn verblijf met het boek begonnen was (ik was natuurlijk in de war met Multatuli). Echt knap, om zo’n plausibel verhaal neer te zetten!

Aan de andere kant vond ik het verhaal zelf wat tegenvallen. Die stille kracht was mij toch iets te stil. Ik had iets meer spanning en mysterie verwacht. Het hielp ook niet dat ik geen kans kreeg om me met een van de personages te identificeren want het bleef een beetje heen en weer gaan tussen een aantal hoofdpersonen. Ook de manier van vertellen hield de lezer toch op een zekere afstand.

Deze moderne uitgave heeft de ouderwetse schrijfstijl aangehouden, waar ik al snel aan gewend was. Wel grappig hoe Couperus woorden gebruikt die wij misschien wel herkennen, maar nooit zelf zouden gebruiken (beschonken, getrouwen). Ook plaatst hij de werkwoorden in de zin nog wel eens anders dan ik gewend ben (of grammaticaal vind).

Al met al een leuke klassieker om gelezen te hebben. Ik kan het vooral aanraden voor de Indische sfeer en het kijkje in het Nederlands-Indië toen de Nederlanders daar nog de baas waren. Hoewel de echte baas natuurlijk de stille kracht was.


Mijn waardering: 3,5/5 (goed)

Dit boek heb ik: gewonnen van Leestweeps, de Twitterleesclub

Aantal bladzijden: 270Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 1900/2013

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (25/35).

8 reacties op “Boekrecensie: De stille kracht door Louis Couperus

Laat hier je reactie achter.

