Boekrecensie: De binnenplaats van Babel door Salomon Kroonenberg

De binnenplaats van Babel door Salomon KroonenbergDe binnenplaats van Babel: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Taal is de prachtigste gave van de evolutie aan de mensheid. Maar waarom zijn er zesduizend verschillende talen?

Salomon Kroonenberg gaat in zijn nieuwe, aanstekelijke boek op zoek naar de oorsprong van onze veeltaligheid. Begon het spreken met klappertanden of met klikjes? Was er ooit één taal voor alle mensen? Wat gebeurde er écht in de toren van Babel? Is er een verband tussen landschap en taal? De held van het boek is Kroonenbergs grootvader die maar liefst veertien talen sprak. Zelfs in het concentratiekamp Theresienstadt zat hij nog Russisch te leren.

De binnenplaats van Babel is de fascinerende zoektocht van een geoloog met een talenknobbel, een eenentwintigste-eeuwse uomo universale, met een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar álles.’

De binnenplaats van Babel: Wat ik ervan vond

Dit boek is precies het soort boek waar ik van hou. Vroeger, tot ik een jaar of twintig was, hield ik bij welke talen er waren en hoe ze in een talenstamboom pasten. Zonder internet was het niet zo eenvoudig informatie te verzamelen als tegenwoordig. Tagalog vond ik toch wel de mooiste naam voor een taal.

Zelf waagde ik in de loop der jaren een serieuze poging om de volgende talen te leren (hoewel ik sommige kreeg opgedrongen): Nederlands, Engels, Frans, Duits, Slowaaks, Spaans, Italiaans, Zweeds en Japans. Verder nog Pascal, Algol-68, LISP, Fortran, C+ en Elan. Van deze talen vond ik Japans en LISP het mooist.

Ook de evolutie van de mens vond ik altijd erg interessant, en ik heb veel boeken over Lucy en  haar verwanten verslonden. Alles bij elkaar was ik de ideale lezer voor dit boek. En het boek bleek inderdaad ook redelijk ideaal voor mij te zijn. Toch was er ook wel wat aan te merken op het boek. Eens kijken…

Mooi

  • Draait om Babel
  • Maar niet religieus
  • Veel plaatjes
  • Over de verspreiding van talen over de wereld
  • Aan de hand van kleitabletten
  • en DNA
  • Persoonlijke benadering (eigen interesse, familiegeschiedenis)
  • Over taalwezen
  • Nog meer plaatjes
  • Over de evolutie van de mens
  • en de evolutie van talen (veel sneller dan je zou denken)
  • Een verklaring voor de Babylonische spraakverwarring!
  • Heel lekker leesbaar
  • Over het algemeen hartstikke interessant
Minder Mooi

  • Alle hoofdstuktitels zijn titels uit de bijbel
  • Grootvader komt wel veel aan bod
  • Familiegeschiedenis in Nederlands-Indië
  • Familiegeschiedenis in de Tweede Wereldoorlog
  • Alweer de grootvader
  • Af en toe een beetje langdradig

Oftewel: zeker de moeite waard als je meer wilt weten over de evolutie van talen en de evolutie van de mens. Het boek is vooral een persoonlijke benadering van de schrijver en daar moet je natuurlijk van houden. Heel leesbaar, ook. Ik heb met veel genoegen het boek telkens opgepakt om verder te lezen.


Dit boek heb ik: voor recensie van uitgeverij Atlas Contact

Aantal bladzijden: 352Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2014

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (24/35).

3 reacties op “Boekrecensie: De binnenplaats van Babel door Salomon Kroonenberg

  1. Pingback: Bedum | Achternamiddag

Laat hier je reactie achter.

