Boekrecensie: Vier plus één door Jojo Moyes

Vier plus één door Jojo MoyesVier plus één: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Jess is een alleenstaande moeder met twee banen. Haar dochter Tanzie is briljant in wiskunde en haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Maar Jess blijft opgewekt en knoopt de eindjes aan elkaar, zo goed en zo kwaad als het gaat. Als Tanzie mag meedoen aan een wiskundewedstrijd in Schotland weet Jess dat dit een unieke kans is, want als Tanzie wint kan ze naar een betere school gaan. Maar eenmaal op weg begeeft hun auto het al voor ze de stad uit zijn en lijkt ook deze kans verkeken. Tot Ed langsrijdt en hun een lift aanbiedt.’

Vier plus één: Wat ik ervan vond

Dit is zo’n lekkere feelgoodroman die heerlijk wegleest, en waar ook nog wel een beetje een boodschap in zit. Ik heb echt genoten van dit boek. Treinritje van twaalf minuten? Even verder lezen. Nog niet aan de beurt bij de dokter? Prima, ik lees nog even door. Zo’n boek dus.

Ik vond het heel herkenbaar – ik heb tenslotte jaren in England gewoond. Hoewel ik niet veel te maken heb gehad met mensen die echt heel weinig geld hebben, heb ik daar op de een of andere manier toch wel een beeld bij gekregen, tijdens die jaren in Engeland, en dit verhaal komt overeen met dat beeld.

Ik vond het heel slim gedaan hoe de personages overkomen op elkaar. Van Ed krijg je bijvoorbeeld een heel ander idee als hij door de ogen van Jess bekeken wordt dan wanneer het verhaal vanuit hem verteld wordt. Idem voor Jess. Dat bevalt me altijd prima, zo’n heel verschillend oordeel over iemand, afhankelijk van wie het oordeel velt.

Het verhaal is een reisverhaal, van Jess en haar gezinnetje, die met Ed in één auto (een hele dure, terwijl Jess’ dochter Tanzie nogal makkelijk misselijk wordt…) het hele eind naar Schotland reist. Dat geeft natuurlijk een heleboel strubbelingen en ongemakkelijke situaties. Ed is namelijk de nogal rijke werkgever van Jess. Zij heeft maar al te goed door dat hij al lang spijt heeft van zijn aanbod hen naar Schotland te rijden, terwijl zij dat ook helemaal niet ziet zitten en er zonder succes onderuit probeerde te komen. Dus daar zitten ze dan…

Natuurlijk is het best voorspelbaar hoe dit gaat aflopen, maar dat is juist leuk. Er worden zo veel obstakels in de weg gelegd voor een goed einde, dat ik best benieuwd was hoe de schrijfster zich dáár nu uit ging schrijven. Nou, dat lukte tenslotte toch. Het duurde wel heel lang, vond ik. Het had best iets eerder goed mogen komen.🙂


Mijn waardering: 5/5 (heel goed)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij De Fontein

Aantal bladzijden: 400

Gepubliceerd in: 2014 (oorspronkelijke uitgave in het Engels, 2014, The One Plus One)

Vertaald door: Anna Livestro

6 reacties op “Boekrecensie: Vier plus één door Jojo Moyes

  1. Pingback: Boekrecensie: Vier plus één door Jojo Moyes - BoekKiosk

  2. Ik heb al zoveel gehoord over de boeken van Jojo Moyes, maar ik ben er nog nooit aan toe gekomen om er eentje te lezen. Misschien dat ik toch maar eens moet beginnen, want jouw recensie motiveert!🙂

Laat hier je reactie achter.

