Boekrecensie: Ze is zoek door Emma Healey

Ze is zoek door Emma HealeyZe is zoek: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘”Elizabeth is zoek” staat op het briefje in Mauds zak. Het is in haar eigen handschrift geschreven, net als het briefje op de muur.

Maud wordt vergeetachtig. Ze koopt perziken op sap terwijl ze al een kast vol heeft, vergeet de thee te drinken die ze zelf inschonk en schrijft briefjes als geheugensteuntje. De mensen nemen haar niet meer serieus.

Maar ze is vastbesloten te ontdekken wat er met haar vriendin Elizabeth is gebeurd en wat het verband is met het raadsel dat haar al zo lang kwelt: de nooit opgeloste verdwijning van haar zusje Sukey, vlak na de oorlog.’

Ze is zoek: Wat ik ervan vond

Ken je dat, als je een detective leest en je probeert mee te denken wie het gedaan heeft, en helemaal op het einde lost de hoofdpersoon de zaak op aan de hand van informatie die jij als lezer niet gekregen had? Ik erger me daar verschrikkelijk aan. Ik voel me dan bedrogen omdat ik de zaak nooit zou kunnen hebben opgelost, want ik had niet alle benodigde informatie.

Bij Ze is zoek had ik dit op een andere manier, maar ik voelde me wel heel erg bedrogen. Kijk, Elizabeth is weg. De hoofdpersoon is Maud, een demente dame, die zich daar vreselijk druk om maakt. Ze vraagt dus vaak (veel te vaak) aan haar dochter, aan de zoon van Elizabeth en aan iedereen die ze maar kan vinden, waar Elizabeth dan toch wel is. Wat ze krijgt is een zucht of een ‘Ja, dat heb ik al gezegd, hoor’. Maar we krijgen nooit te horen wat ze dan gezegd hebben.

Het hele boek door zitten we in het hoofd van Maud. Heel overtuigend dement. Ze is dan weer in het heden, dan weer in het verleden, haalt van alles door elkaar, enz. We zitten natuurlijk niet elke dag de hele dag in haar hoofd, dan zou het boek wel érg dik worden. Maar die momenten dat we haar wel volgen, horen we nu toevallig nóóit hoe het met Elizabeth zit, terwijl Maud zich daar dus wel de hele tijd druk om maakt en het constant aan iedereen om haar heen vraagt. Kom nou toch! Hier wordt de lezer bedonderd. Het is volkomen ongeloofwaardig dat dit stukje essentiële informatie nooit gebracht wordt op de momenten dat de lezer Mauds verhaal volgt.

En dan hebben we ook nog Elizabeths zoon die nogal verdacht doet en waar geprobeerd wordt de lezer op verschillende verkeerde benen te zetten. Pah! Wat flauw.

Verder is er het verhaal van Mauds zus Sukey, die al zeventig jaar geleden verdwenen was. Nou, ik zat niet te wachten op een verhaal uit het verleden. Zo interessant was het ook helemaal niet. Wel leuk dat het heden en verleden uiteindelijk samenkomen, maar moest ik daarvoor dat hele gedoe met Sukey, haar man Frank, en het gezin waarin Maud en Sukey opgroeiden, volgen?

Het verhaal leest op zich als een trein. In het begin erger je je nog nergens aan natuurlijk want je bent een onschuldige lezer. Behalve dan als het verhaal uit het verleden je niet zo interesseert, zoals bij mij. Maar als je dan achterin het boek leest dat Mauds dochter tot aan vervelends toe aan Maud heeft uitgelegd hoe het zit met Elizabeth, dan snap je toch niet dat dat in het hele verhaal daarvoor niet uitgelegd wordt?

Ik voel me dus, zoals gezegd, bedrogen. Denk je er niet zo mee te zullen zitten, met het bedrog en het verhaal in het verleden, dan heb je best een goed boek te pakken en als ik jou was, zou ik het boek dan zeker 4 of meer sterren geven. Maar ja.

Mijn waardering: 3/5 (OK)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij De Boekerij

Aantal bladzijden: 334