Boekrecensie: De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar door Gabrielle Zevin

De verzamelde werken van A. J. Fikry door Gabrielle ZevinDe verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Onvergetelijke liefdesverklaring aan boeken Het leven zit A.J. Fikry niet mee. Zijn vrouw is overleden, de omzet van zijn boekhandel daalt zienderogen, en nu is zijn kostbaarste bezit, een zeldzame dichtbundel, uit zijn woning ontvreemd. Zelfs de prachtige boeken waarmee hij zich dagelijks omringt, geven hem geen plezier meer. Langzaam maar zeker zakt Fikry weg in een isolement waaruit zelfs de charmante Amelia, vertegenwoordiger van een kleine uitgeverij, hem niet kan halen. Als op een dag een mysterieus pakket in zijn boekhandel verschijnt, krijgt Fikry de kans om opnieuw te beginnen.’

De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar: Wat ik ervan vond

De cover ziet er een beetje serieus uit, maar het leest als een trein. Het is het type boek waar je eerst nog één hoofdstuk moet lezen, voordat je verder gaat met de belangrijker zaken in het leven (en dat dus na elk hoofdstuk).

Het gekke is, die A.J. Fikry is nogal een vervelend figuur, om mee te beginnen. De vertegenwoordiger van een uitgeverij, Amelia, vindt hem een verschrikkelijke man waar geen land mee te bezeilen is. Vreemd genoeg kan hij haar niet vergeten: ze heeft een blijvende indruk achtergelaten. Niet dat hij al te veel tijd heeft om over haar na te denken, want er wordt nog iets anders achtergelaten in zijn winkel. Iets waar hij bepaald niet op zit te wachten, en waar hij echt niets mee kan. Toch beïnvloedt dit presentje de rest van zijn leven. En met Amelia komt het ook wel goed.

Eerst staat Fikry een beetje buiten het leven. Zijn vrouw is overleden en hij heeft er allemaal niet zo’n zin meer in. Maar met het pakketje moet hij aan het werk, en al snel komen anderen hem helpen. Er wordt een boek ontvreemd, er zijn boekgroepen die in Fikry’s boekhandel bij elkaar komen, er zijn zelfs lezingen van schrijvers. Wat er aan het begin van het boek gezaaid wordt, wordt op een mooie manier aan het einde geoogst. Toch komt niet alles goed. En dat is jammer, maar het past wel.

Echt een heerlijk boek. Heb je Het geheim van Penumbra’s boekwinkel gelezen? Hier is nog zo’n mooi boek!

Mijn waardering: 5/5 (zeer goed)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij Atlas Contact