Boekrecensie: Thuis in Portugal door Marieke Woudstra

Thuis in Portugal door Marieke WoudstraThuis in Portugal: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Marjolein en Bart hebben al het nodige meegemaakt wanneer ze elkaar ontmoeten. Op hun eerste vakantie samen gaan ze naar Marjoleins geliefde Portugal. Als ook Bart valt voor het land, het klimaat, de mensen en de natuur, groeit Marjoleins hoop op de verwezenlijking van een oude droom. Haar puberdochters zijn bijna zelfstandig; dit is het moment om een nieuw leven te beginnen…

Als de nieuwe geliefden door een speling van het lot wat extra geld ter beschikking krijgen, wagen ze de stap: ze kopen ‘Alta Vista’, een oude boerderij in de Alentejo in Zuid-Portugal, en zeggen Nederland definitief vaarwel. Ze willen hun eigen olijfolie maken en verkopen, en verder zelfvoorzienend en duurzaam leven. Een droom die uitkomt, maar er wacht hun ook een periode met uitdagingen, hard werken en tegenvallers. Zal het Marjolein en Bart lukken hun ideaal te verwezenlijken?’

Thuis in Portugal: Wat ik ervan vond

Het begin van het boek vond ik wat saai: Marjolein en haar vriend gaan een paar keer op vakantie in Portugal en al snel besluiten ze dat ze ook wel zo’n leuk boerderijtje zouden willen hebben. Maar ja, geen geld! Later hebben ze toch wat geld en kunnen ze hun droom gaan waarmaken. Het is nog een hele zoektocht naar een geschikt huis, maar uiteindelijk lukt het.

Pas wanneer ze serieus gaan zoeken naar een huis, vond ik het interessant worden. Ook hun plannen, om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te worden, waren interessant. Natuurlijk liep het niet precies zoals ze verwachtten, en dat gaf het verhaal weer wat spanning.

Gelukkig spreekt Marjolein goed Portugees en kunnen ze makkelijk met de bevolking praten. Leuk vond ik ook het contact tussen Bart en de zigeuners, voor wie hij regelmatig zieke paarden behandelt. Hij is veearts van beroep en weet daarmee ook een paar dagen per week de kost te verdienen.

Het verhaal zou heel goed echt gebeurd kunnen zijn, zoals het geschreven is. Toevallig weet ik dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal: de schrijfster is zelf met haar vriend in Portugal een boerderijtje begonnen, ook zelfvoorzienend. Hoeveel er níet echt gebeurd is, dat weet ik niet. De schrijfster heb ik ontmoet bij het blogevent van uitgeverij Meulenhoff. Ze vertelde heel enthousiast over haar boek. Vandaar ook dat ik het aangevraagd had voor recensie.

Dit lijkt een zomers verhaal, maar kan ook prima in de winter gelezen worden, heerlijk even wat zonneschijn en warmte beleven als het hier grijs en koud is.

Mijn waardering: 4/5 (goed)

Dit boek heb ik: voor recensie van uitgeverij Meulenhof (ebook)