Boekrecensie: Dans met mij door Jean Kwok

Dans met mij door Jean KwokDans met mij: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Charlie Wong is de dochter van een straatarme noedelmaker en een mooie prima ballerina. Als haar moeder op jonge leeftijd overlijdt, vervalt het gezin in armoede. Charlie kan niet langer naar school en moet meehelpen de kost te verdienen, maar kan geen ander werk vinden dan een miserabel afwasbaantje in een Chinees restaurant. Daar werkt ze dag en nacht, zeven dagen per week, want ze is vastbesloten haar jongere zusje een betere toekomst te geven.

Dan komt er een uitgelezen kans op haar pad: ze kan aan de slag als receptioniste bij een van de beste dansstudio’s in uptown New York. Ze is geïntimideerd door de mooie, getalenteerde dansers en de rijke studenten, maar thuis kan ze er niets over vertellen. Haar traditionele vader wantrouwt alles wat westers is, en zou haar zeker dwingen ontslag te nemen.

Als Charlie het danstalent van haar moeder blijkt te hebben geërfd, groeit haar zelfvertrouwen en voor het eerst in tijden geniet ze weer van het leven. Tot haar zusje ernstig ziek wordt. Charlie zal moeten beslissen waar haar hart ligt: bij haar familie of bij haar eigen toekomst.’

Dans met mij: Wat ik ervan vond

Een heerlijk boek. Het leest zó lekker weg, dat toen het verhaal afgelopen was, ik nog veel meer over Charlie en haar familie en vrienden wilde lezen.

Het is een interessant verhaal, over een jonge vrouw zonder mogelijkheden in een heel arm gezin. Uiteindelijk krijgt ze toch een kans en wordt ze een hele goede danser. Maar ja, haar vader vindt dat soort dingen maar niets. Ze mag eigenlijk niet eens dicht bij mannen in de buurt komen, laat staan sexy met ze dansen. En haar leuke danspartner, daar mag ze van de dansschool waar ze werkt niets mee beginnen. Dan wordt ook nog haar zusjes ziek. Dus hoewel ze nu een goede baan heeft, zijn er toch allerlei problemen.

Uiteindelijk komt alles goed natuurlijk. Dat kan niet anders met zo’n boek. Maar het is niet voorspelbaar – behalve dan de verhaallijn van haar zusje, dat zag ik van een afstand aankomen.

Hoe dan ook, een fantastisch boek voor de vakantie of om je drukke leven even te vergeten.


Mijn waardering: 4,5/5 (goed to zeer goed)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij Boekerij (eboek)

Aantal bladzijden: 400

Gepubliceerd in: 2014

Eén reactie op “Boekrecensie: Dans met mij door Jean Kwok

Laat hier je reactie achter.

