Boekrecensie: Alles hiervoor door André Platteel

Alles hiervoor door André PlatteelAlles hiervoor: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘De jonge Jonathan heeft zowel zijn moeder als zijn broertje verloren. Als hij later last krijgt van paniekaanvallen, wordt hij gedwongen op zoek te gaan naar de oorzaak van zijn angst. Na een zeven jaar durende afzondering reist hij af naar de wildernis van Big Sur, Californië. Daar ontmoet hij de Noor, een charismatische man die een grote invloed op hem uitoefent. Als ze samen de Mojavewoestijn in trekken, is een confrontatie angstaanjagend en onafwendbaar. Jonathan voelt zich na de krachtmeting niet verslagen, maar gelouterd. Hij kan de relatie met zijn vader herstellen en aan zijn prille gevoelens voor Bette gehoor geven. Maar dan vallen er doden onder politici en ondernemers en alle sporen leiden naar de Noor. Jonathans leven kantelt voor de tweede keer, hij kan zich niet opnieuw afsluiten. Om de liefde voor Bette tot bloei te laten komen, moet hij afrekenen met de Noor. ‘

Alles hiervoor: Wat ik ervan vond

Een beetje vreemd verhaal. Het begon goed, in de bossen in Californië. Het leek een reisverhaal te worden. Veel wordt er inderdaad gereisd maar het verhaal gaat vooral over wat Jonathan binnen in hemzelf tegenkomt. Die Noor die hij tegenkomt, lijkt heel duidelijk wel een kracht van buitenaf maar al snel vroeg ik me af of hij eigenlijk wel bestaat. Die Noor, dus. Is hij iets in Jonathan zelf dat eindelijk naar buiten komt? Na zeven jaar stil te hebben gestaan, nu dan eindelijk een soort van bevrijding, via die Noor?

Het verhaal van Jonathan op reis, na Californië reist hij voornamelijk achter zijn geliefde aan, wordt telkens zonder overgang onderbroken door herinneringen aan zijn broer die jong gestorven is. Steeds weer zien we scenes uit het ziekenhuis. Steeds weer ziet Jonathan de Noor ergens. Is het hem wel? Ja, het blijkt hem altijd te zijn. Maar hij ziet er telkens weer net iets anders uit.

Hoeveel er waar is van wat Jonathan meemaakt, is niet duidelijk. Het lijkt allemaal echt maar er gebeuren nogal vreemde dingen.

Bepaald geen page turner maar wel een interessant boek. Uiteindelijk worden bepaalde dingen wel duidelijk, maar er blijft ook een hoop onbeantwoord. Niet voor lezers die alle losse eindjes bij elkaar willen zien komen. Houd je van een literair boek met mooie scenes, dan moet je dit zeker proberen.

Mijn waardering: 3,5/5 (OK tot goed)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie voor de lezersclub Een perfecte dag voor literatuur. Lees hier wat de andere lezers ervan vonden.

Aantal bladzijden: 256Ik Lees Nederlands!

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (21/35).

Eén reactie op “Boekrecensie: Alles hiervoor door André Platteel

1. Haha, ja je zat dus ook al met dat thema van de Noor als fantasie-persoon te worstelen. Ik ben er dus ook nog niet uit. Daarom ga ik binnenkort misschien maar eens het boek minitieus herlezen om te zien of ik voldoende bewijslast kan vinden. Of misschien is het nog beter om het gewoon aan de auteur te vragen😉