Boekbloggen Bepaalt Mijn Leven

horizon   Je weet natuurlijk nooit wat er voorbij de horizon ligt, maar in mijn geval doe ik doordat ik ooit met boekbloggen begon wel heel andere dingen dan ik vier jaar geleden had kunnen denken. Leuk is het zeker!

Hier een overzicht van de afgelopen week, en hoe boekbloggen mijn dagen beïnvloedt. Nee, veel bloggen heb ik niet gedaan. Dat nou juist niet…

 

Zaterdag
Tijgers in de nacht door Fiona McFarlane

Een bijeenkomst in Amsterdam van boekbloggers bij uitgeverij Meulenhoff/Boekerij. Gezellige met oude en nieuwe bekenden gekletst, een workshop Recensieschrijven bijgewoond, het boek Tijgers in de nacht van Fiona McFarlane besproken, en auteurs uitgehoord over hun nieuwe boeken.

Als ik nooit was gaan boekbloggen, was ik nooit uitgenodigd voor deze leuke bijeenkomst. Ook had ik dan mijn favoriete soort mensen nooit ontmoet: de boekbloggers!

Bloggen => leuke bijeenkomsten

Zondag

De verjaardag van mijn zoon. Hij kreeg het boek De jongen die zijn vader zocht van John Boyne, een van de drie boeken in mijn goodiebag van zaterdag.😉

bookhelplineVerder heb ik een gedeelte van de dag gewerkt aan de website van mijn bedrijf Book Helpline. Ik redigeer boeken voor mensen die een boek hebben geschreven en die zelfstandig willen gaan uitgeven. Dit werk komt direct voort uit mijn boekblog-activiteiten. Dat wil niet zeggen dat ik er via een andere route niet aan begonnen was, maar het ging zoals het ging: via het bloggen.

Bloggen => bedrijf begonnen

Maandag

Bloglovin

Bij het ontbijt, elke morgen, lees ik mijn email, waaronder een aantal blogs. Ik krijg de dagelijkse mail van bloglovin’ en kijk wat mijn blogvrienden geschreven hebben. Voordat ik zelf ging bloggen volgde ik geen enkele blog. Nooit geweten dat dat kon!

Ook heb ik natuurlijk gewerkt, het redigeren van een waargebeurd verhaal over iemand die in een psychiatrische inrichting heeft gezeten. Heel interessant.

Bloggen => andere boekblogs lezen

 

Dinsdag

The Martian door Andy WeirEen email-uitnodiging om me aan te melden bij Books for Blogging, een ebook-recensiesite georganiseerd door Crown Publishing Group (USA). Hier kun je e-boeken aanvragen om te recenseren. Anders dan bijv. Netgalley, kun je er maar één tegelijk aanvragen. Pas als je die gerecenseerd hebt, mag je weer een nieuw boek aanvragen. Dat bevalt me wel. Zo kan ik niet over de schreef gaan. Om mee te beginnen koos ik The Martian, waar ik al veel goeds over had gehoord.

Ik heb zo veel recensieboeken gekregen (en over het algemeen ook gerecenseerd) sinds ik boekblogger ben! Ik krijg ze van Nederlandse uitgevers (zie bijv. zaterdag), van Amerikaanse en soms ook Britse – we hebben  het hier over papieren exemplaren, soms zelfs hele mooie hardbacks! Verder natuurlijk nog Netgalley (e-boeken) en schrijvers die mij zelf benaderen met hun boek. Verder aan het biografische verhaal gewerkt.

Bloggen => recensie-exemplaren in overvloed

 

Woensdag

FitbitAls vrijwilliger geholpen in de schoolbibliotheek.

Kreeg een leuke email van een schrijfster die ik zaterdag op het boekblogevent had ontmoet.

Meer dan 10.000 stappen gelopen. Eind vorig jaar ontmoette ik mijn Amerikaanse blogvriendin Bibliosue, die een weekje in Nederland en Duitsland was. Het bleek dat zij op stap was met haar fitbit, en elke dag een bepaald aantal stappen probeerde te lopen. Goed idee, Suzanne! Ik heb gelijk dit buitenaards gevalletje aangeschaft en aan mijn bh vastgemaakt. Hoewel dit zéér geheime informatie is, aan jullie wil ik het wel kwijt: die fitbit vind je sinds eind december elke dag aan mijn bh. Ik loop lang niet altijd de 10.000 stappen die ik wil lopen, maar ik streeft er wel naar.

Bloggen => Amerikaanse blogvriendin => fitbit!

 

Donderdag

Haal meer uit je dip door Maria GarauWerk, werk, werk, en ’s avonds naar een ‘support group‘ met andere Zzp’ers om aan ons bedrijf te werken, en niet alleen in het bedrijf. Leuke mensen, leuke verhalen en veel nuttige tips.

Begonnen aan het boek van Marisa Garau, Haal meer uit je dip – met de power van mindfulness, dat ik zaterdag gekregen had. Niet dat ik iets met mindfulness heb. Maar de uitgever, Maaike le Noble, die ik al via Twitter kende, vond het een boek voor mensen die niet in mindfulness geloven en stuurde mij richting Marisa. En ik geloof dat ze nog gelijk heeft ook. Tot nu toe ben ik alleen maar zinnige informatie tegengekomen! Leuk.

Bloggen => Book Helpline bedrijf => support group

 

Vrijdag

Zonder boekbloggen hadden mijn zoons vandaag nooit diepvriespizza gehad. AmsterdamFMMaar ja, ik moest ruim voor etenstijd in de trein naar Amsterdam zitten, om aanwezig te zijn bij het 40-jarig jubileum van Leo Willemse die bij de OBA werkt (Openbare Bibliotheek Amsterdam). Hij is een volger van mijn blog en reageert af en toe. Vanwege een van mijn blogposts nodigde hij mij samen met een van mijn klanten uit om over haar boek te praten op Radio Amsterdam FM, waar hij elke vrijdag een boekenrubriek doet (hij heeft trouwens zelf ook een leuke blog).

Bloggen => volger => uitnodiging

——————————————-

Je begrijpt het al: door het boekbloggen doe ik heel veel leuke dingen, die ik anders zeker niet had gedaan. Je kunt dus wel zeggen dat boekbloggen mijn leven bepaalt. . . .

 

 

*Foto bovenin van Tyssul Patel

18 reacties op “Boekbloggen Bepaalt Mijn Leven

  1. Erg leuk en origineel om te lezen! Ik moet zeggen dat het boekbloggen in zekere mate mijn leven beheerst. Ben wel elke dag in de weer met het recenseren van boeken. En met het lezen van blogs, eigen blog bijhouden etc. Allemaal hartstikke leuk om te doen!

  2. Wat onwijs leuk om dit te lezen!
    Ik blog sinds een maand of 5 over boeken (ik heb de afgelopen 3 jaar een aantal andere blogs gehad) en het heeft mijn leven veranderd en verrijkt, terwijl mijn andere blogs, ondanks dat ze redelijk succesvol waren, mij nooit dit gevoel hebben gegeven.

  3. Leuk artikel!
    Bloggen is inderdaad leuk! Ik merkte gewoon na een half jaartje niet meer te bloggen dat ik het jammer vond om niet meer over boeken te kunnen praten met mensen die het écht interessant vinden. Ook is het vind ik een goede stimulans om te lezen. Het enige wat ik wel moeilijk vind, is om een beetje een balans te vinden. Ik heb nog zoveel andere bezigheden (lees: universiteit), dat ik nu echt niet meer dan 1 keer per week kan schrijven. Maar lezen – van boeken en blogs – gaat natuurlijk elke dag.🙂

  4. Fantastisch he? Ook ik heb al zoveel mooie dingen gedaan en interessante mensen ontmoet n.a.v. mijn boekenblog. Wie had ooit gedacht dat ingeleest.nl als visitekaartje/cv zou fungeren?
    Erg leuk om jouw ervaringen te lezen!

  5. Als ik niet meer voor de OBA hoef te bloggen ga ik gewoon door-en judith zal dat ook blijven doen-ze vindt het gewoon veel te leuk! Hoop dat je een mooie middag hebt gehad, j.l. vrijdag.Ik vond het zelf natuurlijk fantastisch.

Laat hier je reactie achter.

