Boekrecensie: Tijgers in de nacht door Fiona McFarlane

Tijgers in de nacht door Fiona McFarlane

’s Nachts komt er een tijger op bezoek…

Tijgers in de nacht: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘De 75-jarige weduwe Ruth woont alleen aan de Australische westkust. Haar twee zoons wonen ver weg, en in haar afgelegen strandhuis probeert ze de laatste jaren van haar leven zinvol door te brengen. Op een ochtend wordt Ruth angstig wakker. Ze is ervan overtuigd dat er een tijger in haar huis rondsluipt. Dan krijgt ze totaal onverwacht bezoek van een exotische vrouw die beweert namens de regering voor haar te komen zorgen. Deze Frida weet met haar kordate optreden en charme een plek te veroveren in zowel Ruths hart als haar huis.

Frida en de tijger: ze zijn er, en ze gaan niet meer weg. Maar zijn ze wel wat ze lijken? Wie kan Ruth vertrouwen? En kan ze zichzelf nog wel vertrouwen?

Beschreven door de ogen van Ruth geeft Tijgers in de nacht een bloedstollende en tegelijkertijd ontroerende inkijk in het leven van een vrouw die op zoek is naar houvast en liefde.’

Tijgers in de nacht: Wat ik ervan vond

Dit boek kreeg ik van de uitgever om te bespreken tijdens het Bloggersevent dat op 14 juni gehouden werd. We hebben in groepen van een stuk of 15 mensen over het boek gepraat. De meningen waren heel verschillend en het was interessant wat er zoal boven tafel kwam. De een kwam er niet door terwijl de ander het juist heel mooi vond. De meeste mensen gaven dit boek 3 of 4 sterren.

Zou jij het vertrouwen als er een vrouw op bezoek komt die beweert dat ze door de regering gestuurd is om voor haar te zorgen? Ruth is snel overtuigd, vooral als blijkt hoe handig Frida het huishouden aanpakt. Snel is het huis weer op orde en hoeft Ruth zich niet meer druk te maken om de boodschappen. Haar zoon (die ver weg woont en opbelt) vertrouwt het eerst niet, maar Frida wordt al snel onmisbaar voor Ruth. Voor hem is het prettig dat zijn moeder goed verzorgd wordt. Maar er is iets met Frida…

Ik vond dit over het algemeen een heerlijk boek om te lezen. Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar die Frida, die vertrouwde ik niet zo. Toch zorgde ze echt goed voor Ruth. Ruth was af en toe in de war en dat is heel goed beschreven in het verhaal, dat vanuit haar gezichtspunt verteld wordt. Zo goed, dat ik af en toe ook in de war raakte en niet wist wat ik nu moest geloven.

In het midden valt het verhaal een beetje stil. Ik vroeg me af waarom niemand zich eens met Ruth bemoeide: haar zoons, een vriend van vroeger, de jongere vrouw die regelmatig langskwam. Maar nee, Ruth zag alleen Frida maar. De ene dag vertrouwde ze Frida blindelings, maar andere dagen had ze haar twijfels. Zo was het ook bij mij: had Frida Ruth nou echt in huis opgesloten of vergiste Ruth zich en waren de deuren gewoon van slot?

Het verhaal speelt zich af in Australië, aan de kust. Aan de ene kant geeft dit een licht-exotisch tintje aan het verhaal, en aan de andere kant maakt het je als lezer onzeker: misschien stuurt de Australische regering wel gewoon een hulpverlener langs zonder dat daar een intake en een stapel brieven en organisatie aan vooraf gaat. Verder is het niet zo duidelijk hoe geïsoleerd Ruth woont. Dat ze niet zomaar even naar de winkel kan, blijkt pas echt als ze met de bus naar het stadje gaat: het is best een lange reis. Als Nederlander heb je daar niet zo’n besef van. Na haar busreis begreep ik veel beter waarom haar voorraadkasten zo leeg waren voordat Frida haar intrede deed: het was haar te veel gedoe om regelmatig boodschappen te doen.

Samen hebben Ruth en Frida het best gezellig, maar op een gegeven moment lijkt het erop dat Frida alle andere mensen op een afstand houdt. Al snel zat ik tenenkrommend te hopen dat alles nog goed zou aflopen met Ruth. Of dat inderdaad het geval is, moet je zelf maar lezen!

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij Meulenhof

Aantal bladzijden: 296

Gepubliceerd in: 2014 (oorspronkelijke Engels uitgave, The Night Guest, 2013)

Vertaald: uit het Engels door Dirk-Jan Arensman

11 reacties op “Boekrecensie: Tijgers in de nacht door Fiona McFarlane

• Tanneke, ik denk dat jij dit ook wel een mooi boek zult vinden. Het Bloggersevent was erg leuk. Ja, misschien moet je toch ook gaan bloggen, dan kun je ook met dit soort dingen meedoen.😉

1. Het boek net uitgelezen. Heel intrigerend hoe het steeds schommelt tussen een feel-goodroman en een boek over bedrog en oplichterij. Tot de laatste bladzijden zit je te twijfelen over wat het nu wordt. Ook een erg leuke taal met mooie beschrijvingen en rake, maar ook poëtische uitdrukkingen. Weer een boek dat ik nog zal herlezen als ik ooit de tijd vind.