Boekrecensie: Morgen vlieg ik terug van Johan Bordewijk

Morgen vlieg ik terug door Johan BordewijkMorgen vlieg ik terug: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Wat als al je dagelijkse zekerheden stuk voor stuk illusies blijken te zijn?

Rond zijn vijfendertigste ziet het leven van Arnoud er rooskleurig uit. Zijn carrière en relatie lijken op rolletjes te lopen. Dan ontstaan er barsten in zijn zelfvertrouwen en neemt hij in een opwelling het vliegtuig naar het warme zuiden. Tijdens zijn omzwervingen langs de Griekse eilanden ontdekt hij dat het verleden meer impact heeft dan hij dacht.“

Morgen vlieg ik terug: Wat ik ervan vond

Aan dit boek had ik vorig jaar een Eerste Hoofdstukken artikeltje gewijd. Toen vond ik dat ik absoluut door moet lezen. De eerste hoofdstukken waren gegarandeerd ‘goed’, overigens, want het was via TenPages.com uitgegeven, waarbij mensen aandelen in het boek konden kopen gebaseerd op die eerste paar hoofdstukken.

Nu wil ik niet zeggen dat het boek daarna slechter werd, maar wel saaier. Oef, dat nare s-woord! Ja, hoewel de schrijfstijl prima was, vond ik het verhaal zelf nogal s*.

De hoofdpersoon, Arnoud, is ‘van werk weggelopen’ en trouwens ook ‘van huis weggelopen’ want hij heeft er genoeg van. Goed zo, Arnoud! Dat mag ik wel. Laat niet met je sollen en doe wat aan de situatie. Nu is weglopen misschien niet echt iets aan de situatie doen, maar hij creëert daardoor natuurlijk wel een nieuwe situatie. En daar gaat hij al net zo slecht mee om als de situaties waar hij voor wegloopt. Natuurlijk, je neemt jezelf mee, en Arnoud is geen uitzondering.

Door een mankement heeft hij zich nooit volwaardig gevoelt, maar volgens mij ligt dat meer aan Arnoud dan aan zijn lichamelijk probleem. Hij is gewoon een slappeling. En een verhaal over een slappeling, ja, dat heb ik al vaker meegemaakt, en daar heb ik wel een beetje genoeg van.

Arnoud gaat van het ene naar het andere Zuid-Europese land, min of meer toevallig. Veel doet hij daar niet en ook gaat hij de confrontatie met het thuisfront niet aan. Wel komen we langzamerhand meer over Arnouds (recente en verdere) verleden te weten. Maar dat loopt niet over van interessantheid. Het zou zo je saaie buurman kunnen zijn.

Het is tijd voor een boek met een Echte Man (zo een die dus niet echt is!). Bijvoorbeeld een thriller, met zo’n politieman die… o, aan de drank is, en gescheiden, en zijn dochter bijna nooit ziet. Nee, dat bedoel ik ook weer niet.

Hoe dan ook, Morgen vlieg ik terug heb ik toevallig uitgelezen. Ik had het ook aan de kant kunnen leggen, maar ach, aan die daadkracht ontbrak het mij. Nee, ook ik ben geen Echte Man.


Mijn waardering: 2,5/5

Dit boek heb ik: gewonnen in een winactie van Sue van Boekenz.

Aantal bladzijden: 242

Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2012

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (17/35).

3 reacties op “Boekrecensie: Morgen vlieg ik terug van Johan Bordewijk

Laat hier je reactie achter.

