Boekrecensie: Een vrouw op 1000 graden door Hallgrímur Helgason

Een vrouw op 1000 graden door Hallgrímur HelgasonEen vrouw op 1000 graden: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “De tachtigjarige Here zit met een oude handgranaat, een slof sigaretten en een laptop in een garage, surft op het web en onderhoudt via Facebook contacten met de hele wereld. Ze heeft besloten dat ze nog voor de kerst gecremeerd wil worden. Terwijl ze wacht ‘tot de oven 1000 graden heeft bereikt’, blikt ze terug op een veelbewogen leven dat haar alle hoeken van de geschiedenis liet zien. Ze kreeg drie zonen van negen mannen, is de kleindochter van de eerste president van IJsland, belandde tijdens de oorlog als dochter van een ‘foute’ vader in Denemarken, Polen en Duitsland en verhuisde toen noodgedwongen met hem naar Argentinië waar ze haar eerste kind verloor. De jaren vijftig en zestig bracht ze door in Parijs, Zuid-Afrika, New York en Hamburg. Ze studeerde fotografie en vierde feest met de jonge Beatles, om uiteindelijk definitief terug te keren naar haar geboortegrond.”

Een vrouw op 1000 graden: Wat ik ervan vond

Ik las eerder Schoonmaaktips van een huurmoordenaar van deze schrijver, wat ik een bijzonder leuk boek vond. Inderdaad, ook al zo’n aparte titel. Ik was dus reuze benieuwd naar dit nieuwe boek.

De oude Here wacht op haar dood, in de garage waar ze woont. Ze heeft heel wat meegemaakt, een beetje à la De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson, maar met iets meer literaire flair geschreven. Helaas gaat een groot deel van haar relaas over haar belevenissen tijdens de 2e wereldoorlog, nu juist een moment in onze geschiedenis waar ik niet bijzonder graag over lees. Ik zoek de boeken er in ieder geval niet op uit.

In het begin vond ik het boek wel aardig, maar het begon me na een tijdje toch een beetje te vervelen. Here was geen prettig mens en hoewel ze veel had meegemaakt, was dat ook verre van prettig. Wel vond ik het knap hoe ze zich in de oorlog wist te handhaven in vreemde landen. Toen was ze een pittig meisje, maar als oudere vrouw heeft ze zich in haar lot geschikt.

Net zoals zij alleen gelaten werd door haar ouders, laat zij op haar beurt haar kinderen in de steek. Maar wat er allemaal gebeurt, daar lezen we maar bijzonder weinig over. Want het meeste van wat ze vertelt, gaat dus over die oorlog. Jammer!

Dit was een dikke pil die erg langzaam las.


Mijn waardering: 3,5/5

Dit boek heb ik: gekocht in de boekenweek

Aantal bladzijden: 542

Gepubliceerd in: 2014 (oorspronkelijke IJslandse editie, Konan við 1000°, in 2011)

Vertaald door: Marcel Otten

Eerder gelezenSchoonmaaktips van een huurmoordenaar

2 reacties op “Boekrecensie: Een vrouw op 1000 graden door Hallgrímur Helgason

  1. Ik denk dat in de oorlog het zaadje is gepland voor haar latere leven, maar haar andere leven was ook wel boeiend geweest denk ik. Had misschien wel meer willen weten over haar tijd in Argentinië.Dat stuk ontroerde mij.

Laat hier je reactie achter.

