Boekrecensie: Een mooie jonge vrouw door Tommy Wieringa

Een mooie jonge vrouw door Tommy WieringaEen mooie jonge vrouw: Waar het over gaat

Van de boekenweek website: “Een briljant microbioloog ontmoet een mooie jonge vrouw. Ze is een overwinning op de tijd, maar zijn nakende ouderdom en het verval kan hij er niet mee afwenden. Hun huwelijk is een botsing tussen haar idealisme en zijn realisme – waar zij zich verbindt met het lijden van de ander, ontbeert hij volgens haar empathie. Maar als de controle over zijn bestaan hem ontglipt, leert ook hij de betekenis van pijn kennen.

In een overrompelend verhaal stelt Tommy Wieringa de vraag of je werkelijk kunt doordringen tot de pijn van een ander als je deze niet eerst zelf hebt gevoeld.

Een mooie jonge vrouw: Wat ik ervan vond

Spoiler: Het loopt niet goed af met de man. En maar goed ook. Ik vind dat dus niets, een jonger(re) vrouw met een veel oudere man. Moet niet mogen. Voor iedereen die wél (en misschien zelfs heel gelukkig) in zo’n relatie verkeert: word niet boos, de dingen waaraan ik de grootste hekel heb, overkomen mij doorgaans op een zeker moment. Dus, mocht Mijnheer Boekblogger op een gegeven moment die benaming niet meer hebben, om welke redenen dan ook, dan verwacht ik voor de glimlach van een gepensioneerde charmeur te vallen. Ik verdien niet anders.

Edward, de hoofdpersoon, heeft een prima carrière, maar in zijn privéleven blijkt hij zeer onzeker over zijn relatie met een veel jongere vrouw. Gelukkig wrijft hij zich niet genoegzaam in de handen, maar twijfelt hij juist nogal over de relatie. Domme man, had toch een vrouw van je eigen leeftijd gezocht (anders moeten die weer met nóg oudere mannen!). Nu komt hij uiteindelijk flink in de puree te zitten. Yessss!

Het verhaal vond ik maar zo-zo, maar ik merkte weer eens hoe goed Tommy Wieringa kan schrijven.

Mijn waardering: 3,5/5

Dit boek heb ik: gekregen bij aankoop van een boek in de boekenweek

Aantal bladzijden: 94

Eerder gelezen: Caesarion, Joe Speedboat

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (14/35).

5 reacties op “Boekrecensie: Een mooie jonge vrouw door Tommy Wieringa

1. Ik heb dit boekje ook liggen en ben er benieuwd naar. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit iets van Tommy Wieringa gelezen heb.

2. Tommy Wieringa kan ontzettend goed schrijven,zeker-zinnen zijn oogstrelend.het verhaal is inderdaad zo-zo-het lijkt wel of hij pagina 80 besefte: o jee, ik mag er maar 90 schrijven! ja, een zo’n thema wel erg oubollig, maar het gaat om zijn stijl hier, en die is prachtig.Als ik jouw recensie niet had gelezen, had ik -ik heb het begin maart gelezen, niet meer geweten waar het boekje over ging,zo weinig indruk maakte het verhaal.