Boekrecensie: Evenbeeld door Marianne en Theo Hoogstraaten

Evenbeeld van Marianne en Theo HoogstraatenEvenbeeld : Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘1628 Een jonge vrouw scheept zich in op een VOC-schip. Ze is zwanger geraakt van een Amsterdamse koopman bij wie ze werkte als dienstmeid en wil in Nederlands-Indië een nieuw leven beginnen.Tijdens een zware storm bevalt ze van een zoon. Niet veel later strandt de Batavia op een koraalrif, waarna meer dan 200 opvarenden op kleine eilandjes moeten zien te overleven. Er volgen maanden van honger, dorst en afschuwelijke moordpartijen. Zal de jonge moeder tijdig worden gered?

2013 Als de oom van Marrit onverwachts overlijdt, erft ze zijn pand aan de Keizersgracht en ongekend veel geld. Het testament bevat echter een aantal dwingende voorwaarden, die ze niet meteen begrijpt. Als ze op onderzoek uitgaat, ontdekt ze dat haar oom er is ingeluisd door een criminele organisatie. Al snel blijkt dat deze organisatie het ook heeft voorzien op Marrit.’

Evenbeeld : Wat ik ervan vond

Dit verhaal wordt afwisselend verteld door Marit in de huidige tijd, en door een jonge vrouw op een VOC-schip in de 17e eeuw. Het historische verhaal wordt verteld in de vorm van aantekeningen die de hoofdpersoon later gemaakt heeft.

Het verhaal is lekker soepel geschreven en is al vanaf het begin onplezierig (zoals dat hoort bij een goede thriller). Marit (2013) heeft al snel een aantal criminele types achter zich aan, wat natuurlijk voor de nodige spanning zorgt. Het 17e eeuwse verhaal wordt achteraf verteld en bevat aanwijzingen van wat er nog komen gaat, ook een mooie methode om de spanning wat op te voeren.

Het historische verhaal vond ik het mooist. De moeilijke situatie van een vrouw alleen werd heel goed beschreven. Ik vond het heel aannemelijk dat het in die tijd zo ging, als het er in haar verhaal aan toegaat. Het moderne verhaal vond ik minder waarschijnlijk en zelfs wat vergezocht.

Uiteindelijk raken de twee verhaallijnen elkaar, en dat is natuurlijk heel prettig. Alleen had het wel iets langer mogen duren; zo gauw de verhalen samenkomen is het boek ook zowat afgelopen, terwijl ik als stamboomonderzoeker graag nog wat dieper op de zaken in zou hebben willen gaan.

Al met al een mooie thriller die ik met veel plezier gelezen heb.


Mijn waardering: 4/5

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van De Crime Compagnie

Aantal bladzijden: 272

Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2013

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (13/35).

Eén reactie op “Boekrecensie: Evenbeeld door Marianne en Theo Hoogstraaten

Laat hier je reactie achter.

