Boekrecensie: Het gym door Karin Amatmoekrim

Het gym door Karin AmatmoekrimHet gym: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “De Surinaamse Sandra woont in een achterstandswijk. Ze gaat als enige uit haar wijk naar het zelfstandig gymnasium. Alles op ‘het gym’ is anders dan ze gewend is. Haar klasgenoten zitten op hockey, praten onverstaanbaar bekakt en hebben belachelijke namen als Jojanneke en Liselotte.

Hoe moet Sandra omgaan met de kakkers die ze nu vrienden noemt? En wat moet ze doen met die ene klasgenoot die vastberaden is haar het leven zuur te maken? Sandra vecht voor een plek in een wereld waarin oude regels niet meer gelden en nieuwe regels volkomen onbegrijpelijk zijn.

Het gym is een briljant en schrijnend verhaal over de multiculturele kramp van Nederland, eindelijk eens van binnenuit en met ongelooflijk veel humor beschreven door een van Nederlands meest getalenteerde schrijvers.”

Het gym: Wat ik ervan vond

Wat een heerlijk leesbaar boek! Ik had het binnen twee dagen uit en heb er echt van genoten.

De volkse buurt waar Sandra woont wordt heel vermakelijk beschreven. Haar vriendinnen gaan gewoon naar de Mavo maar Sandra moet van haar moeder naar het gymnasium. Al snel voelt ze zich anders dan haar oude vriendinnen maar ook voelt ze zich helemaal niet passen tussen de nieuwe kakkers die nu haar klasgenoten zijn.

Haar omgeving discrimineert er lekker op los. De gymnasiasten discrimineren haar als zijnde een van de zeer weinige gekleurde medeleerlingen, waardoor ze een streepje voor heeft. Een gekleurde medeleerling discrimineert haar omdat ze arm is (en hij een rijke kakker). De mensen in haar wijk die voornamelijk van Surinaamse afkomst zijn laten zich discriminerend uit over de Nederlanders en de Turken in hun buurt. Ik vond dat niet storend, maar juist wel grappig.

Eigenlijk is Sandra gedoemd: haar afkomst wil ze niet verloochenen maar dat gebeurt bijna vanzelf, door de afstand die er automatisch komt tussen de buurtkinderen die op de Mavo zitten en zich niet zo bezig houden met schoolwerk, en Sandra, die hard studeert en op het gymnasium zit. Toch zal ze bij de laatsten ook nooit thuishoren.

Een mooi, makkelijk te lezen verhaal, dat je wel even aan het denken zet.

Een aanrader voor de school-leeslijst!

 


Mijn waardering: 5/5

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aantal bladzijden: 256

Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2011

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (11/35).

6 reacties op “Boekrecensie: Het gym door Karin Amatmoekrim

  1. Ik weet niet of ik me, als 50-jarige, wel voldoende kan inleven in de leefwereld van de jonge personages. Ik ben mijn middelbare schooltijd wat ontgroeid.

Laat hier je reactie achter.

