Boekrecensie: Bezoedeld door Linda Fontijn

Bezoedeld door Linda FontijnBezoedeld: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Bezoedeld is een spannend driekhoeksdrama rond de puinhopen van een hedendaagse, waargebeurde, strafzaak. Twee mannen, aan beide kanten van de wet, zijn druk bezig hun gelijk te halen, terwijl een vrouw onbedoeld hun levens overhoop gooit. Onmacht leidt in dit geval tot obsessie. Maar hoe ver ga je om je reputatie te redden? Ver genoeg om alles wat werkelijk waarde heeft te verliezen? Bezoedeld is een universeel en vlot lezend verhaal over recht en onrecht. Het biedt een indringende kijk op thema’s als afgunst, liefde en wraak.

Bezoedeld: Wat ik ervan vond

Dit is een heel goed opgezette roman over twee mannen aan verschillende kanten van de wet. De ene is een Fiod-ambtenaar die veel vooroordelen heeft over rijke Nederlanders en de ander is een rijke Nederlander die verdacht wordt van fraude. In eerste instantie was ik overtuigd van de onschuld van de rijke Nederlander, Mart Melsen. Hij kon zich niet voorstellen dat hij iets had fout gedaan. Of ik dat later nog dacht zeg ik natuurlijk niet. De Fiod-ambtenaar, Erik Hopman, was overtuigd van Mart’s schuld. Het leuke was, dat ze vanwege hun vooroordelen, geen fatsoenlijk gesprek met elkaar konden voeren. Erik kwam er het slechtst van af, hij weigerde te begrijpen wat Mart hem duidelijk wilde maken.

De arrestatie van Mart en de daaropvolgende rechtszaak heeft een grote invloed op het leven van hem, zijn vrouw, hun kinderen, zijn zakenrelaties en zijn zaken. Men heeft weinig vertrouwen meer in Mart en hij verliest veel geld. De Fiod-ambtenaar daarentegen, slaapt er geen nacht slechter om en hij ziet het als gerechtvaardigd dat Mart onder de situatie lijdt. Zijn eigen schuld, tenslotte.

Het effect van de situatie op de twee mannen en hun omgeving is heel goed weergegeven en dat maakte dit een heel interessant en leesbaar boek.

Er was wel iets wat ik niet snapte: Mart was beschuldigd van fraude, namelijk het handelen met voorkennis (van aandelen). Wat de Fiod (de belastingdienst) daarmee te maken had, was mij niet duidelijk, want dat leek me een ‘gewone’ criminele zaak die onderzocht zou moeten worden door de recherche of zoiets, niet de belastingen. Wel had de Fiod besloten dat Mart waarschijnlijk een boel geld achter had gehouden, waardoor hij een zware aanslag kreeg, maar daar ging de rechtszaak niet over, voor zover ik begreep. Dus… een onduidelijke zaak wat mij betreft. Gelukkig dat het daar niet in eerste instantie om ging.


Mijn waardering: 4/5

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van de schrijver

Aantal bladzijden: 336

Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2013

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (7/35).

3 reacties op “Boekrecensie: Bezoedeld door Linda Fontijn

Laat hier je reactie achter.

