Boekrecensie: Arctisch dagboek door Jelle Brandt Corstius

Boekenweek

Hoera, het is weer Boekenweek! Al een paar dagen eerder lag het Boekenweekessay in de winkel, dat ik meteen gekocht heb. Ik ben gek op alles wat met het arctische gebied, het koude noorden, of Alaska te maken heeft. Dit boek is een kort dagboek dat de schrijver bijhield toen hij een paar dagen meereisde met een cruise in de Witte Zee boven Rusland.

Arctisch dagboek door Jelle Brandt CorstiusArctisch dagboek: Waar het over gaat

De uitgever zegt: ‘Nu de Boekenweek weer vlak voor de deur staat, wordt er veel aandacht besteed aan auteurs. Zo ook aan Jelle Brandt Corstius, de schrijver van het Boekenweekessay van dit jaar: Arctisch Dagboek. Nederlands Dagblad interviewde hem over reizen en zijn essay. Volgens Brandt Corstius is een reiziger veel avontuurlijker dan een toerist: ‘De toerist wil dat alles veilig en voorspelbaar is, terwijl de reiziger juist het avontuur opzoekt en blij is als er onverwachte dingen gebeuren. Het zijn gewoon twee verschillende typen mensen, de een is niet beter dan de ander.’ Ook vertelt hij over parallelle Jelle; de schuchtere Jelle uit het echte leven en de gebekte Jelle die iedereen van de televisie kent. In Arctisch Dagboek brengt hij deze twee dichter bij elkaar en dat is ook wat hij wil bereiken met het essay: ‘Misschien hebben mensen er wat aan als ik beschrijf dat ik in het echt ook niet zo gebekt ben als op de televisie lijkt.’’

Arctisch dagboek: Wat ik ervan vond

Dit korte boekje was een plezier om te lezen. Een lekker luchtig verhaal over een paar dagen in de Witte Zee met een groep Nederlanders die hem, de Bekende Nederlander, niet met rust kunnen laten. Alles wat hij nooit heeft willen weten wordt hem verteld door de diverse types aan boord. Zelf hoeft hij weinig te zeggen maar hij wordt er doodmoe van. Op het laatst sluit hij zich op in zijn hut en begint met het schrijven van zijn dagboek.

In dit boek is de schrijver zelf eindelijk aan het woord. En niemand die hem in de reden kan vallen! Nu komen de lezers van alles over de schrijver te weten, of ze het nu willen of niet. Maar hij vertelt het zo leuk, dat zelfs ik, die de beste man eigenlijk niet ken en verder helemaal niet geïnteresseerd ben in Bekende Nederlanders, zeer vermaakt werd met dit boekje.

Brandt Corstius windt er geen doekjes om: de passagiers zijn vervelende mensen, die zogenaamd op avontuur zijn, maar wee als er iets niet volgens de planning gaat! Dan zijn ze helemaal van slag. Hij vindt zichzelf van een heel ander soort. Het grappige is, dat die mensen hem, en zijn lezingen, ook niet zo kunnen waarderen. Het is dus wederzijds.

Een leuk verhaal dat je snel uit hebt. Je leert vooral dat het saai is in de Witte Zee en dat je liever nIiet met de schrijver moet praten als hij niet als eerste een gesprek begint.


Mijn waardering: 5/5

Dit boek heb ik: gekocht in de Boekenweek (boekenweekessay)

Aantal bladzijden: 64

Ik Lees Nederlands!

Gepubliceerd in: 2014

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (6/35).

11 reacties op “Boekrecensie: Arctisch dagboek door Jelle Brandt Corstius

    • Ik heb nooit eerder zo tegen hem aan gekeken, Inge, maar door zijn optreden op het Boekenbal voor lezers en Arctisch dagboek is dat veranderd en ik ben het met je eens. Hij kom heel onaangenaam over in dit boekje.

      • Vond ik dus niet, Petra. Maar ja, ik ken hem dus niet. Ik vond dat hij wel goed (en leuk) beschreef hoe hij telkens allerlei gesprekken aangaat met medepassagiers.

  1. Apart is dat, hoe verschillend mensen iets kunnen ervaren. Het boekje schijnt wel een groot verkoopsucces te zijn, dus ik denk dat veel mensen er ook iets in herkennen. Iedereen heeft waarschijnlijk weleens vervelende reisgenoten of -ervaringen gehad.🙂

    • Dat zal het zijn, Petra. Ik vond ook dat hij het op een humoristische manier vertelde. En zeker herkenbaar. Vooral als je bedenkt dat hij op dat schip zat en dus telkens weer dezelfde vervelende typetjes kon tegenkomen. Ik kon me wel inleven in de schrijver.

Laat hier je reactie achter.

