Boekrecensie: IJstijd door Maartje Wortel

IJstijd door Maartje Wortel

Dit boek las ik voor Een perfecte dag voor literatuur, een clubje on-line boekenliefhebbers. Vijfentwintig van ons lazen dit boek. Ga ook even kijken wat de anderen ervan vonden! Ik heb deze keer mijzelf geïnterviewd. 

Nou, dat kwam mooi uit. Je wilde al eens iets van Maartje Wortel lezen, toch?

Ja, dat klopt. Het laatste jaar lees ik meer Nederlandse schrijvers, o.a. door de Ik Lees Nederlands actie van vorig jaar (dit jaar op het blog van Inge Leest). En Maartje Wortel stond inderdaad op mijn te-lezen lijstje.

En, beviel het? Ga je haar andere werk ook lezen?

Misschien, ooit. Als ik weer wakker ben. Misschien ook wel niet, voorlopig.

Wakker?

Ja. {gaap} Onder ons gezegd: ik vond het boek een beetje saai. Dus het kostte moeite bij de les te blijven. Die les heb ik geloof ik ook niet meegekregen. Waar het boek over gaat? Tja.

Waar gaat het boek over, dan?

Over een jongeman, wiens moeder heel rijk is (over zijn vader weten we weinig, en hij is ook niet belangrijk, geloof ik). Hij woont in een hotel, zo’n beetje permanent. Er zijn twee verhaallijnen, één in het ‘nu’ en één in het recente verleden. Het is trouwens gewoon allemaal in de tegenwoordige tijd geschreven, hoor. Wat maakt het uit.

En dan ontdek je, och jee, hij had zo’n leuheuk meisje en nu niet meeheer! {gaap} Ouwe koek, of wat?

Maar daar gaat toch zo’n beetje elk boek over, op een bepaalde manier: de liefde?

Kan wel zijn, maar dit is oude liefde. Hoe het zo gekomen is. Ach. Hoefde van mij niet. Die Marie interesseerde mij geen…

Volgende vraag dan maar: Is er ook iets leuks te melden?

O, jawel hoor! Ik vond het grappig dat deze jongeman, James Dillard, zomaar uit het niets gebeld wordt door ene Monica, die vraagt of hij een boek wil schrijven. Heel apart natuurlijk.

En dan die bekende schrijver die hij ontmoet en die vrienden met hem wil worden. Dat was ook heel grappig. De schrijver is een horrorschrijver. Ik heb een paar boeken van hem gelezen. Behoorlijk contrast met IJstijd, daar is weinig te griezelen. Trouwens, daar is heel weinig om voor wakker te blijven.

Welke bekende schrijver is dat?

Dat ga ik niet zeggen. Ik ga niet het hele boek voorkauwen. Lees het zelf maar, als je nog wilt.

Dat moet ik nog even zien. Kwam die schrijver er nog een beetje goed vanaf?

Eerlijk gezegd twijfel ik of die schrijver niet een aanklacht kan indienen.

Zo erg?

Ik zou zelf niet willen dat iemand een paar dagen uit mijn sexleven gaat beschrijven, al dan niet gebaseerd op de werkelijkheid. Trouwens, ik houd sowieso niet van bekende personen in boeken. Want weet ik veel wat er wel of niet waar is. Ik vind dat verwarrend. Nu is mijn idee over die schrijver veranderd, maar misschien klopt er wel helemaal niets van. En misschien ook weer gedeeltelijk wel. Snap je?

Ja, dat lijkt mij ook niets!🙂
Ben je er al achter waar het boek over gaat?

Over iemand die geen doel heeft in zijn leven. Tenminste, niet voordat hij Marie leerde kennen, en nadat ze uit elkaar gingen, ook weer niet. Dat boek dat hij gaat schrijven, dat gebeurt allemaal een beetje ad hoc. Oja, hij wil niet langer afhankelijk zijn van zijn moeders geld. Maar ja, dat vond ik juist weer een stom besluit, in zijn positie.

Dus?

Ik had ook een ander boek kunnen lezen in diezelfde tijd. Ik denk niet dat dit boek me lang zal heugen. Maar vraag de andere deelnemers van Een perfecte dag voor literatuur ook eens naar hun mening.

.
Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging (5/35).

6 reacties op “Boekrecensie: IJstijd door Maartje Wortel

Laat hier je reactie achter.

