Boek recensie: Dossier 64 van Jussi Adler-Olsen

Dossier 64 van Jussi Adler-Olsen

Dossier 64: Waar het over gaat

Website van uitgeverij Prometheus: “Naar aanleiding van een gewelddadige overval op een bordeelhoudster in Kopenhagen duikt Rose, de eigenzinnige assistente van brigadier Carl Mørck, op de kwestie van een jaren geleden verdwenen prostituee – een van de vele onopgehelderde zaken die de afdeling Q moet oplossen. Wanneer Mørck en zijn collega Assad worden gedwongen de zaak te onderzoeken, komen er verdachte aanwijzingen boven water over een eiland waar de Deense overheid vroeger lichtzinnige vrouwen naartoe stuurde, die vervolgens waren overgeleverd aan de luimen van het bewakend personeel. Mørck en Assad ontdekken algauw dat dit slechts het topje van de ijsberg is van een ongehoorde vorm van mensenrechtenschending, die meer dan een halve eeuw geleden is begonnen en blijkbaar nog steeds gaande is.

Dossier 64: Wat ik ervan vond

Weer een heel goed boek in de Q serie. Dit is het vierde deel, hoewel je ze niet per se in een bepaalde volgorde hoeft te lezen. De reden daarvoor is dat er behalve de zaken die onderzocht worden er niet veel ontwikkeling in de achterliggende verhalen zit. In het derde boek kwam Rose, de assistente van brigadier Mørck vooral op de voorgrond, in dit vierde deel was het Assad, ook een assistent. Wat mij betreft mochten we wel wat meer te weten krijgen over de levens achter de hoofdpersonen, maar dat is ons niet (erg) gegund.

Hoe dan ook, het is weer een erg sterk verhaal. De lezer weet meer dan Mørck en zijn assistenten, maar ook lang niet alles. Stukje bij beetje lezen we meer over het verleden, toen niet-gestoorde vrouwen naar een eiland voor krankzinnigen werden gestuurd en daar slecht werden behandeld.

Als er een aanslag op Mørck wordt gepleegd en er ingebroken wordt in het politiebureau is het duidelijk dat ze op een goed spoor zitten. Dan wordt het spannend. De lezer heeft wel een idee welke kant het op gaat, maar het einde blijkt een verrassing te zijn. Als je van de andere delen hebt genoten, zal deze je zeker ook bevallen. En als je er nog geen gelezen hebt, dan zou ik maar eens snel beginnen! 🙂

Genre: thriller, vertaald

Aantal bladzijden: 472

Gepubliceerd in: 2012

Zie ook mijn recensies van De vrouw in de kooiDe fazantenmoordenaarsDe noodkreet in de fles

5 reacties op “Boek recensie: Dossier 64 van Jussi Adler-Olsen

1. Ik heb verschillende boeken van deze reeks op mijn e-reader staan en kijk er echt naar uit om ze te lezen. Ik zou ze echter liever nog een poosje bewaren(heb nog heel veel andere boeken ook). Bedankt Judith, je recesnie geeft me nog meer zin om ze te lezen.