Boekrecensie: Een man die Ove heet door Fredrik Backman

Een man die Ove heet door Fredrik BackmanEen man die Ove heet: Waar het over gaat

Wat een leuk boek over een man die zelfmoord wil plegen maar dat telkens maar niet voor elkaar krijgt! Ja, daar gaat dit boek over. Ove heeft niets meer om voor te leven, hij hoort niet in deze tijd, dus zorgt hij dat de afwas netjes opgeruimd is en het licht uit en waagt hij een poging. Maar nee, híj hoeft dan niet zo nodig te blijven leven, het leven heeft hem nodig en laat hem niet gaan.

Het is verschrikkelijk frustrerend, maar het mislukt elke keer. En dat ligt niet aan hem. Ove is een pietje-precies, zeg maar, enigszins autistisch aangelegd. In de jaren ’50 zou hij een fijn leven gehad hebben: alles duidelijk georganiseerd, mensen wisten nog hoe ze hun eigen auto en ramen moesten repareren en je wist gewoon waar je aan toe was. Nu heeft hij vreselijke buren die zich aan hem opdringen, met auto’s op het woonerf rijden (verboden!) en niet eens fatsoenlijk een auto met aanhangwagen achteruit kunnen rijden. En die hem storen als hij rustig zelfmoord wil plegen.

Zo mokt hij door de nadagen van zijn leven, helpt zijn buren als ze erom vragen en gaat maar niet dood.

Een man die Ove heet: Wat ik ervan vond

Boeken over zelfmoord kunnen, het spijt me dat ik het moet zeggen, érg grappig zijn. Dat is met dit boek het geval en ik heb bijvoorbeeld ook heel erg genoten van A Long Way Down van Nick Hornby en De zelfmoordclub van Arto Paasilinna.

Een man die Ove heet is in eerste instantie een iritant type, zo een die alle regeltjes in de gaten houdt en wee degene die ze overtreedt! Toch blijkt hij ook wel een behulpzaam type. Met veel gezucht en gesteun doet hij maar weer zijn plicht als de buren hem nodig hebben. Heel vervelend, maar ja, hij kan toch ook geen nee zeggen? Het wordt heel grappig verteld.

Hoe de wijdere omgeving eruit ziet, daar kom je niet zo achter. Het boek speelt zich voornamelijk af op een woonerf, al worden er ook opmerkelijk veel tochtjes naar het ziekenhuis gemaakt. En passant komen in het boek verschillende onderwerpen voorbij, zoals allochtonen, ziekte, overlijden, homoseksualiteit en werkloosheid. Dit wordt allemaal luchtig verteld, maar of het einde ook zo gezellig is, dat moet je zelf maar ontdekken!

Voor mensen die met veel plezier De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry van Rachel Joyce en De 100-jarige man die uit het raam keek en verdween van Jonas Jonasson gelezen hebben.

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: voor mijn boekgroep