Boekrecensie: Nachtmerries door Sharon Bolton

Nachtmerries door Sharon BoltonNachtmerries: Waar het over gaat

Volgens bol.com: “De universiteit van Cambridge wordt geteisterd door verontrustend groeiend aantal zelfmoorden van studenten. Rechercheur Mark Joesbury leidt het onderzoek en moet meer slachtoffers te voorkomen. Daarvoor zet hij de jonge en gedreven politieagente Lacey Flint in, die undercover als onzekere studente in het campusleven duikt…

Alleen psychiater Evi Oliver weet wie Lacey echt is, omdat zij ook onderdeel uitmaakt van het onderzoek. Langzaam ontdekken ze een verschrikkelijke trend en als Lacey dezelfde afschuwelijke nachtmerries krijgt als die waarvan de zelfmoordslachtoffers voor hun dood last van hadden, wordt duidelijk dat zij de volgende is.

Nachtmerries: Wat ik er van vond

Lacey Flint kende ik nog van het eerste boek over haar (dit is het tweede), Now You See Me (Zielsgeheim), dat ik 5 sterren gaf. Qua verhaal is Nachtmerries iets minder sterk, maar de setting vond ik wel heel interessant: de universiteit van Cambridge. Zelf ben ik daar wel eens geweest en kon ik prima voorstellen hoe Lacey daar woonde en hoe de omgeving eruit ziet.

Al heel snel nadat Lacey is aangekomen in Cambridge, krijgt ze dezelfde soort nachtmerries als de meisjes die ze onderzoekt, die zelfmooord hebben gepleegd. Al aan het begin, in de proloog, staat Lacey op een toren  met het plan naar beneden te springen. Haar collega Mark Joesbury probeert haar tegen te houden.

Je weet dus al dat wat er ook gebeurt, het de slechte kant op zal gaan met Lacey. Dat was jammer, want ik zou het fijner gevonden hebben als Lacey ruim op tijd had ontdekt waarom de meisjes zelfmoord pleegden. Maar ja, het is een thriller, he?

En thrillen deed het wel! Er waren verschillende aardige maar mogelijk onbetrouwbare figuren rondom Lacey en de lezer weet net zo min als Lacey wie ze wel of niet kan vertrouwen. Uiteindelijk weet de lezer méér dan Lacey, wat het verhaal extra spannend maakt.

De ontknoping van het verhaal, de reden waarom de zelfmoorden plaatsvonden, vond ik wat vergezocht. Maar dat gaf niet zo, het was spannend genoeg om met Lacey mee te denken en mee te leven.


Mijn waardering: 4,5 sterren (van de 5)

Bladzijden: 312

Publicatie datum: 2014

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van de Not Just Any Book Club

 Extra: Van Sharon Bolton las ik ook Sacrifice en Awakenings.

3 reacties op “Boekrecensie: Nachtmerries door Sharon Bolton

  1. Pingback: Read: Daisy in Chains by Sharon Bolton | Leeswammes' Blog

Laat hier je reactie achter.

