Boekrecensie: Wat nooit is verteld door Elliot Perlman

Wat nooit is verteld door Elliot Perlman

Wat nooit is verteld: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “In Wat nooit is verteld probeert de jonge Afro-Amerikaan Lamont Williams iets van zijn leven te maken, Henryk Mandelbrot overleefde de Holocaust en beleeft opnieuw het verleden op zijn sterfbed en Adam Zignelik, een docent geschiedenis, vecht voor zijn carrière en grote liefde. De drie levens komen samen in een groots verhaal over liefde, schuld, geheugen en onverwacht heldendom.

Elliot Perlman ontroert met zijn roman over de schokkende gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog en de harde strijd van Afro-Amerikanen om burgerrechten. Aan de hand van onbekend historisch materiaal leidt Perlman de lezer van het Europa van net na de oorlog via de zwarte burgerrechtenbeweging in de jaren zestig naar hedendaags New York.”

Wat nooit is verteld: Wat ik ervan vond

Bijna 600 bladzijden! Ik had er zin in, hoewel ik ook wist dat het wel eens een lange zit zou kunnen worden. Perlman’s Zeven vormen van dubbelzinnigheid was tenslotte ook geen eenvoudige kost.

Meesterlijk is één woord om dit boek te omschrijven. Langdradig en te uitgebreid is er ook een. Ik had al veel goeds over dit boek gelezen en begon er met heel veel zin in. Maar dat viel tegen! Er was zoveel historische achtergrond waarin ik niet per se geïnteresseerd was, dat het al gauw wat te veel van het goede werd. Ja, de strijd om de burgerrechten van de Afro-Amerikanen is interessant, nee,van de holocaust wil ik het liefst niet zo veel weten. Deze twee onderwerpen samen vond ik helemaal wat veel. En dan nog die verschillende personages in verschillende tijden – tjonge, je hoofd loopt ervan over.

Wanneer Adam onderzoek gaat doen naar het onderzoek van een Amerikaanse psycholoog net na de 2e wereldoorlog begint het interessanter te worden, en wanneer de verhaallijnen dan ook nog bij elkaar beginnen te komen wordt het toch nog een heel mooi boek.

Je moet er even voor gaan zitten, maar dan heb je uiteindelijk toch een heel mooi verhaal.


Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Bladzijden: 592

Publicatie datum: 15 januari 2014 (oorspronkelijke Engels versie, The Street Sweeper, 2011)

Dit boek heb ik: gekregen van uitgeverij Nieuw Amsterdam voor recensie

3 reacties op “Boekrecensie: Wat nooit is verteld door Elliot Perlman

Laat hier je reactie achter.

