Ik Lees Nederlands: Even doorlezen en Beste boeken

Ik Lees Nederlands!

Het eind van het jaar betekent ook het eind van Ik Lees Nederlands! 2013. Ja, met jaartal, want Inge van Ingeleest heeft aangeboden deze uitdaging volgend jaar van mij over te nemen. Dus, goed nieuws: volgend jaar kun je ook weer meedoen en nog meer mooie Nederlandse boeken lezen (kijk hier voor Ik Lees Nederlands! 2014). Je kunt bijvoorbeeld eens kijken op de lijst met recensies van dit jaar. Daar staan bijna 600 recensies van boeken die wij gezamenlijk voor de Ik Lees Nederlands uitdaging gelezen hebben! Fantastisch! Een goede bron om mooie Nederlandse boeken te vinden.

Even doorlezen

Pas een stuk of 10 mensen hebben de uitdaging gehaald voor zover ik weet, maar misschien heeft nog niet iedereen zijn recensies ingestuurd. Het worden er vast nog meer. Je kunt nog tot 31 december doorlezen (en nog tot 15 januari je recensie toesturen), dus ga er nog even voor zitten. (Tip: er zijn best veel heel dunne Nederlandse boeken!)

Als je de uitdaging gehaald hebt, ding je automatisch mee naar een Nederlands boek naar keuze (t.w.v. max. €20). Dus doe nog even je best!

Beste boeken

Ik heb alle recensies die aangemeld zijn voor Ik Lees Nederlands doorgelezen en de meeste waren toch echt positief. Dus waar dat idee vandaan komt dat Nederlandse boeken niet de moeite waard zouden zijn? We hebben met elkaar een flink aantal goede literaire romans, thrillers, chick-lit en YA gelezen. Fantasy en Science fictie ben ik nauwelijks tegengekomen.

Van jullie, de deelnemers, wil ik graag weten welke boeken je het beste vond. Graag op elke vijf boeken die je voor de uitdaging gelezen hebt één nominatie voor ‘het beste boek’. Zet er ook even het genre bij. Bijvoorbeeld, heb je 10 boeken gelezen voor de uitdaging, dan mag je er twee nomineren als beste boek. Ik maak een lijstje van alle beste boeken en komt er een winnaar uit de bus, dan is het duidelijk welk boek we volgend jaar allemaal in ieder geval moeten lezen.

Doe je mee? Laat hieronder in het commentaarveld jouw keuzes achter. Denk erom: één keuze per vijf boeken. Als je niet kunt kiezen, dan maar even met de ogen dicht prikken.🙂

Wat zijn de beste boeken die je gelezen hebt voor de uitdaging?

door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagd

18 reacties op “Ik Lees Nederlands: Even doorlezen en Beste boeken

  1. Oh, Judith, … Ik heb jammerlijk gefaald. Niet alleen met deze uitdaging, maar ook met de 70 (Engelstalige) boeken die ik zou lezen op GoodReads. Ik moet me echt ver gaan houden van zulke uitdagingen, want ik heb het veel te druk om veel te lezen, hoe spijtig ik dat ook vind. Toch heb ik een plezierig leesjaar achter de rug, met veel mooie en veel spannende boeken. Ik hoop van jou hetzelfde (maar dat zal wel, als ik je blogposts mag geloven). Prettig eindejaar, alvast, en veel succes met je onderneming.

  2. Wat leuk dat de uitdaging volgend jaar weer terugkomt! Dit jaar heb ik 30 boeken gelezen en mijn top 6 is:

    – Kinderen van moeder aarde van Thea Beckman
    – Zoek het maar uit van Chantal van Gastel
    – Verkikkerd van Lisette Jonkman
    – De verborgen universiteit: De erfenis van Richard Grenville van Natalie Koch
    – Koning van Katoren van Jan Terlouw
    – Hollywood van Ilse Spall

  3. Ik heb hem niet gehaald vrees ik, kom nog een boek of vijf te kort. Wel veel goede boeken gelezen:
    Het meisje en de soldaat – Aline Sax (Kinderboek)
    Schaduw van de tijd – Jen Minkman (roman)
    Schuilplaats – Linda Jansma (Thriller)
    De viool van mijn moeder – Yvonne van den Berg (roman)

  4. Hoewel ik me niet had aangemeld voor de uitdaging maar had aangegeven dat ik ook zonder die uitdaging wel aan een flink aantal Nederlandstalige romans gelezen.De beste drie ? Pier en oceaan, Oek de Jong, 2012; Extra Tijd, A.H.M. Dautzenberg(2012) en, herlezen na 35 jaar, het monument in Nederlandstalige literatuur: De Boeken der Kleine Zielen, van Louis Couperus.Deze schieten me spontan te binnen en dan zal het wel kloppen!

  5. Ik heb mijn uitdaging gehaald en dit vond ik de beste Nederlandstalige boeken die ik in 2013 las:

    Deniz Kuypers – Dagen zonder dulci (roman)
    Dimitri Verhulst – De laatkomer (roman)
    Judith Koelemeijer – Hemelvaart (literaire non-fictie)
    Aukelien Weverling – Het land (roman)
    Frank Westerman – Stikvallei (literaire non-fictie)

  6. De uitdaging heb ik ruim gehaald, mijn totaal staat op 25. Aan het begin van het jaar vond ik 15 (een roze koek) boeken een enorme uitdaging, uiteindelijk ging het lekker en heb ik genoten van de boeken. Ook leuk om boeken uit de lijst van gelezen boeken te kiezen. Mijn top 5:

    Twee koffers vol, Carl Friedman
    Alles wat er was Hanna Bervoets
    De laatkomer van Dimitri Verhulst
    Dit zijn de namen van Tommy Wieringa
    PAAZ Myrthe van der Meer

  7. Jee dat wordt nog een klus Judith, er zijn zoveel boeken gelezen!
    De beste vier van mijn lijstje:
    1. De vergelding van Jan Brokken
    2. Handel in veren van Rascha Peper
    3. De laatkomer van Dimitri Verhulst
    4. Zeevonk van Joshua Zwaan

  8. Dit vond ik de beste boeken:
    Dit zijn de namen – Tommy Wieringa (roman)
    Zeemansbruid – Judith Visser (thriller)
    Ademloos – Kim Moelands (waargebeurd)
    Paaz – Myrthe van der Meer (roman)

  9. Op de valreep nog even mijn favorieten:
    – De leesclub van Renate Dorrestein
    – Van dode mannen win je niet van Walter van den Berg
    – Dorst van Esther Gerritsen
    – Ze vraagt is dit je kamer van Harm Hendrik ten Napel

  10. Te laat om mee te tellen, maar mijn 5 favorieten:
    Eline Vere van Louis Couperus
    Vrij Man van Nelleke Noordervliet
    PAAZ van Myrthe van der Meer
    Het boek Ont van Anton Valens
    Kinderen van het ruige land van Auke Hulst
    Groetjes, Renata

Laat hier je reactie achter.

