Nieuwe Boeken!

Weer een hele stapel nieuwe boeken gekregen. Voor de Kerst dus maar niet om boeken gevraagd. Nee, ik krijg een fitbit, ter ondersteuning van mijn ene Ding. Doe trouwens mee met de winactie! 1 Ding is echt een leuk boek.

Voor recensie

Andermans zaken door Goran Tribuson

Andermans zaken door Goran Tribuson

Van deze schrijver las ik eerder Het grijze gebied en de uitgever, project KLIN, vroeg of ik zijn andere boek ook wilde lezen (of een van de andere boeken van Kroatische bodem). Dat wilde ik wel!

Volgens de uitgever: “Augustushitte in Zagreb is geen pretje. Iedereen die kan, vlucht naar de kust en blijft daar zo lang mogelijk. Daarom is de verdwijning die een succesvolle bouwondernemer komt aangeven niet meteen overtuigend. Inspecteur Banic twijfelt of Astra, de rebelse achttienjarige rijkeluisdochter, niet over een paar dagen gewoon weer op de stoep van de ouderlijke villa staat. Alleen de dreigbrief met Astra’s ring erin kan hij niet meteen plaatsen.

Een zoektocht brengt hem in kringen van kunstschilders, een wereld waar hij weinig verstand van heeft. In de staat waarin hij verkeert, kan hij ook weinig waardering opbrengen voor de voor hem onbegrijpelijke moderne schilderkunst en de opgeblazen ego’s van haar makers.

Zijn vrouw en dochter zijn namelijk aan de kust, de koelkast thuis is leeg en hij kan amper slapen van de ondraaglijke stadse hitte. Tot overmaat van ramp is de boiler in zijn badkamer kapot en verkeert zijn auto in een erbarmelijke staat. Maar als blijkt dat er moord in het spel is, verdwijnen alle ongemakken naar de achtergrond en bijt hij zich resoluut in de puzzel vast.”

***

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje door Jonas Jonasson

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje door Jonas Jonasson

Deze kreeg ik van uitgeverij Signatuur. Zomaar, voor zover ik kan nagaan had ik er niet om gevraagd. Nou ja, daar weet ik wel raad mee, want het vorige boek van deze schrijver vond ik heel leuk. Dat was De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.

Volgens de uitgever: “Atoombommen, Mossad en Zweedse politie, een drankzuchtige ingenieur, een kussenfabriek, een kist antilopevlees, een domme, impulsieve broer: Jonas Jonasson mengt deze ingrediënten – en nog veel meer – onnavolgbaar door elkaar tot een verhaal dat vooral géén gewoon verhaal wil zijn. In hoog tempo volgen de verwikkelingen elkaar op en in voortvarendheid en slimheid doen Nombeko en Holger 2 niet onder voor de 100-jarige Allan uit De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.

***

1 Ding door Gary Keller en Jay Papasan

1 Ding door Gary Keller en Jay Papasan

Gekregen van uitgeverij Xander voor recensie. Ondertussen staat die recensie al HIER en is er ook een winactie, HIER. Een mooi boek, de moeite waard.

***

De drie levens van Tomomi Ishikawa door Benjamin Constable

De drie levens van Tomomi Ishikawa door Benjamin Constable

Van uitgeverij Nieuw Amsterdam voor recensie. Ik ben dit boek al tegengekomen op de Engelstalige blogs en het klinkt erg leuk. Ik ben benieuwd!

Volgens de uitgever: “Tomomi Ishikawa is dood en haar beste vriend Ben erft haar laptop. Daar staan wonderlijke aanwijzingen op en Ben denkt dat er meer achter haar zelfmoord zit. Tomomi leidt hem naar pakketjes die ze voor hem heeft verstopt op vreemde plekken in Parijs: onder een bankje in een onbekend park, in een verlaten metrostation en in een beroemd beeld van stilstaande klokken. Na  de uitgebreide speurtocht door Parijs, voert ze hem op een nog spannender tocht naar New York. Ben put troost uit deze afleiding maar als hij in New York vermoedt dat iets niet klopt, wordt de sfeer grimmig. Wat wil Tomomi van hem? Wordt hij vermaakt of bespeeld?”

***

Pristina door Toine Heijmans

Pristina door Toine Heijmans

Voor recensie van uitgeverij Atlas Contact. Heijmans’ vorige boek vond ik heel mooi. Dat was Op zee, dat ondertussen ook verfilmd is. Deze klinkt ook weer heel goed.

Volgens de uitgever: “Iedereen weet wie de man is die de boot verlaat, en wat hij komt doen op het eiland

Albert Drilling is een succesvol ambtenaar: trouw aan zijn minister en aan de wet. Zijn missies zijn geheim; in de voering van zijn colbert is tienduizend euro genaaid. Onderweg naar een eiland in de Noordzee leest hij het dossier van de jonge vrouw die hij zoekt. Een opdracht van niks. Maar op het eiland gelden andere wetten.

Pristina is een broeierig schimmenspel tussen twee mensen die tot elkaar zijn veroordeeld. De een leeft in hotels, de ander in vreemdelingenkampen. Allebei proberen ze het beste uit hun leven te halen, en allebei weten ze dat een van hen gaat verliezen.”

***

Wat nooit is verteld door Elliot Perlman

Wat nooit is verteld door Elliot Perlman

Van uitgeverij Nieuw Amsterdam. Dit boek is de hemel ingeprezen door een aantal van mijn favoriete Engelstalige bloggers en ik heb een paar keer op het punt gestaan het boek in het Engels te kopen. Maar ja, er ligt nog zo’n stapel. Het voordeel van een boek als recensieboek krijgen is dat ie dan meteen prioriteit krijgt. Dus nu ga ik ‘m heel binnenkort lezen! Van deze schrijver heb ik jaren geleden al eens Zeven vormen van dubbelzinnigheid gelezen, wat geen makkelijk boek was, maar wel mooi.

Volgens de uitgever: “In Wat nooit is verteld probeert de jonge Afro-Amerikaan Lamont Williams iets van zijn leven te maken, Henryk Mandelbrot overleefde de Holocaust en beleeft opnieuw het verleden op zijn sterfbed en Adam Zignelik, een docent geschiedenis, vecht voor zijn carrière en grote liefde. De drie levens komen samen in een groots verhaal over liefde, schuld, geheugen en onverwacht heldendom.”

***

Gekregen

De tuin der soorten door Frank Schalkwijk

De tuin der soorten door Frank Schalkwijk

Mooie cover, hè? Daar heb ik niets mee te maken gehad, maar wel met de inhoud. Ik heb het boek geredigeerd. Dat was natuurlijk in het kader van mijn baan als redacteur.

Volgens bol.com: “Wat voor leefwereld staat je te wachten? Reis samen met de hoofdpersoon door de surrealistische Tuin der Soorten. Ontmoetingen en dialogen met planten en dieren laten je op verrassende wijze naar de wereld kijken.

In deze business parabel leidt Frank Schalkwijk, expert in systeem en organisatiekunde, je met intrigerende ontrafelingen langs provocerende ideeën en inzichten, die afgeleid zijn vanuit toepassing van de polarisme theorie. Hoe veranderen technologieën en systemen jouw denkwereld en de wereld van bedrijf en organisatie? Een realistisch en verrassend perspectief voor jouw, jouw bedrijf en de samenleving.

De Tuin der Soorten brengt de maatschappelijke transformatie terug tot transformatie van jouw denkwijzen. Ze levert klare helderheid in verwarrende tijden. 

***

Uit de bibliotheek

De mannenmaker door Petra Kruijt

De mannenmaker door Petra Kruijt

Van Petra Kruijt las ik eerder Twijfels over België, een leuke chicklit. Dit is ook weer een chicklit. Ik kwam ‘m in de bibliotheek tegen en was wel benieuwd.

Volgens de uitgever: “De mannenmaker heeft geen relaties, maar projecten: ieder halfjaar pikt ze een kansloze man op met de bedoeling hem te transformeren tot een gewild exemplaar. Dat is haar al meer dan twintig keer gelukt, maar nu kan ze ineens geen man meer vinden. Is de vijver leeg aan het raken, is ze te kritisch geworden, of is er meer aan de hand?”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

5 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Nog geen enkel boek van dit lijstje heb ik gelezen. Heb mezelf voor 2014 een bepaald doel gesteld en daar ga ik me aan houden. Tenzij er een recensieboek tussendoor komt😉 Wat dat doel is? Daar komt binnenkort een blog over.

  2. Momenteel lees ik ‘Pristina’ en tot nu toe vind ik het een fijn boek. De stijl van Toine Heijmans spreekt me aan. ‘Op zee’ was wel een kleinere roman, met veel spanning. Dit boek is anders, maar zeker niet minder mooi!

Laat hier je reactie achter.

