Boekrecensie: 1 Ding door Gary Keller en Jay Papasan

1 Ding door Gary Keller en Jay Papasan1 Ding: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “1 Ding is het business boek waarmee je op een zeer simpele manier je leven kan veranderen.

Je wil minder. Minder stress, minder afleiding en minder hooi op je vork. Je wil meer. Meer tijd voor jezelf en familie, meer verdienen en meer voldoening in je leven. 1 Ding zorgt voor een waanzinnig resultaat in elk aspect van je leven: werk, privé, familie en spiritueel.

Dit boek biedt inzichten en handvatten die je leven ingrijpend veranderen en leert je onder andere hoe je betere resultaten kan behalen in minder tijd, hoe je stress vermindert en om de juiste koers te kiezen en te houden.

1 Ding: Wat ik ervan vond

Da’s echt zo’n sales praatje, dat hierboven, vind je niet? Dus is het goed dat ik het boek voor je heb gelezen, dan zal ik je eens zeggen hoe het echt zit: “Dit boek biedt inzichten en handvatten die je leven ingrijpend veranderen…” Nee, echt waar, ik ben het helemaal eens met bovenstaande sales speak. Het is echt een goed boek dat je inspireert om je leven op een eenvoudige manier te veranderen. Er worden je natuurlijk fantastische resultaten beloofd maar dat klinkt in dit geval nog niet eens zo onwaarschijnlijk!

Alleen ben ik het er niet per se mee eens dat dit een business boek is. Je kunt dit boek op vele aspecten van je leven toepassen. Toevallig ben ik wel van plan dit te gebruiken voor mijn eigen bedrijf, maar ik zou het ook kunnen gebruiken om af te vallen, mijn relatie te verbeteren, of om een nieuwe carrière te beginnen.

Het gaat erover, dat je een doel stelt dat misschien nu nog heel onbereikbaar lijkt, maar door uit te werken wat het ene ding is dat op dit moment het belangrijkste is om dat doel te kunnen behalen, kom je er wel, of in ieder geval een heel eind.  Door groot te denken ga je ook ‘groter’ handelen.

En dan moet je dus prioriteit geven aan dat ene ding. Ook al gaat dit ten koste van andere dingen, want ja, dat ene doel is waar je voor gaat. Niet overdrijven, maar wel ‘nee’ zeggen tegen dingen die jou niet helpen je doel te bereiken (als je ergens ‘ja’ op zegt, zeg je eigenlijk ‘nee’ tegen alle andere dingen die je ook zou kunnen doen – zorg dus dat je ‘ja’ zegt als het echt zinnig is om datgene te doen).

Wat mijn bedrijf betreft, focus ik op dat ene ding dat uiteindelijk zal leiden tot het bedrijf dat ik uiteindelijk wil hebben. Wat dat precies is, daar ga ik binnenkort voor zitten, wanneer ik ook de balans opmaak van dit jaar en doelen stel voor het volgend jaar.

Op persoonlijk vlak wil ik wel wat pondjes kwijt. Mijn ene ding dat ik daarvoor ga doen, is een stappenteller aanschaffen en elke dag 10.000 stappen zetten. Zie je al dat ik, doordat ik ‘ja’ zeg tegen 10.000 stappen per dag, ‘nee’ zal moeten zeggen tegen andere dingen?

Het boek is heel goed leesbaar en de argumenten zijn makkelijk te volgen. Je denkt meteen: ‘Verdraaid, zo zit het!’ En het nodigt uit om meteen te beginnen de ideeën toe te passen. Het  is leuk opgemaakt met rood, zwart en grijs. De tekeningen en grafieken zijn ook echt getekend. Er staan onderstrepingen in het boek onder de belangrijkste zinnen. Die lijken met potlood te zijn gedaan. En aan het eind van elk hoofdstuk worden de belangrijkste zaken nog even op een rijtje gezet. Toen ik het boek thuisgestuurd kreeg werd ik meteen vrolijk, gewoon om hoe het eruit ziet van binnen.

Een echte aanrader dit boek, vooral om deze tijd van het jaar. Kun je volgend jaar meteen met dat ene ding beginnen!

Kom later deze week nog even terug, dan mag ik 5 exemplaren van dit boek weggeven! Dat wil je niet missen.


Mijn waardering: 5 sterren (van de 5)

Bladzijden: 260

Publicatie datum: 2013 (2013 originele Engelse editie, The One Thing)

Dit boek heb ik: gekregen van uitgeverij Xander Business voor recensie

Eén reactie op “Boekrecensie: 1 Ding door Gary Keller en Jay Papasan

  1. Pingback: Gelezen: De lijst van Yuval Abramovitz | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

