Nieuwe Boeken!

Zo, dit is mijn eerste Nieuwe boeken artikel sinds begin september. Kan niemand beweren dat ik boeken in huis haal die ik toch niet ga lezen. Wel kun je beweren dat ik weinig tijd om te lezen heb en dat is een feit! Deze boeken hoop ik wel snel te gaan lezen…

Voor recensie

De verzamelaar van verloren goed door Jeremy Page

De verzamelaar van verloren goed door Jeremy Page.

Ik ben gek op boeken die zich in het verre en koude noorden afspelen. Dit lijkt me dus een mooi boek – en met interessante personages. Van Nieuw Amsterdam voor recensie gekregen.

De uitgever zegt: “1845. Een rijke herenclub huurt voor een weddenschap de jonge onderzoeker Eliot Saxby in om te bewijzen dat de reuzenalk werkelijk is uitgestorven. Saxby scheept daartoe in op het zeilschip van kapitein Sykes en de eigenaardige first mate French naar de Noordelijke IJszee. Er zijn nog twee bijzondere passagiers aan boord: de aan laudanum verslaafde Bletchley en diens melancholieke en ziekelijke nichtje Clara. Al snel raakt Saxby in de ban van Clara. Verborgen agenda’s van de onbetrouwbare bemanning en andere geheimzinnige passagiers doorkruisen de spannende zoektocht naar de overblijfselen van de alk. Saxby realiseert zich dat het aannemen van de opdracht een grote fout was, maar dat ontsnappen onmogelijk is.

***

De gestolen kinderen door Gerardo Soto y Koelemeijer

De gestolen kinderen door Gerardo Soto y Koelemeijer

Van Nieuw Amsterdam voor de Een perfecte dag voor literatuur leesclub. Dit verhaal over kinderen die bij hun ouders zijn weggehaald klinkt schrijnend, maar ook interessant. 

De uitgever zegt: “Miguels rustige leven in een klein dorp niet ver van Salamanca verandert in één klap als hij op een dag een brief ontvangt van zijn tante. Zij draagt een geheim met zich mee dat te groot is om mee haar graf in te nemen: Miguel is geadopteerd. Miguels ouders hebben hier nooit ook maar met een woord over gesproken. Samen met zijn vriend Álvaro, archeoloog en amateurhistoricus, probeert Miguel zijn geschiedenis te reconstrueren. Álvaro krijgt het vermoeden dat Miguel een van de ‘gestolen kinderen’ is. Langzaam ontdekt Miguel hoe een groot netwerk van Franco-aanhangers decennialang vele tienduizenden kinderen bij hun ouders heeft weggehaald. Zou hij daartoe behoren? Waarom zouden zijn ouders daaraan hebben meegewerkt? Hoe vindt hij ooit zijn biologische ouders terug?”

***

Wat alleen de roman kan zeggen door Oek de Jong

Wat alleen de roman kan zeggen door Oek de Jong

Omdat ik sinds kort als redacteur werkzaam ben, passen boeken over boeken (en schrijven) precies in mijn straatje. Deze lees ik ook voor de Een perfecte dag voor literatuur leesclub. Ik heb ook nog een weggeefexemplaar gekregen van de uitgever, Atlas Contact.

Volgens de uitgever: “In ‘Wat alleen de roman kan zeggen’ schrijft een gepassioneerd romanschrijver over zijn métier in een nieuwe tijd. Het gaat over beeldcultuur en literaire cultuur, over klassieken als Tolstoj en Proust, maar ook over Jonathan Franzen en de grote Japanse schrijver Kawabata; over de verhouding tussen roman en actualiteit, de verbeelding van het intieme, het belang van stijl en literaire traditie, het verlangen naar nieuwe vormen en de toekomst van de roman.

Allesbeheersend is de vraag: hoe kan de roman overleven in een cultuur waarin hij met zoveel andere media moet concurreren? In een sprankelend en enthousiasmerend essay gaat Oek de Jong op zoek naar het unieke en onvervangbare van de roman.”

***

Luchtvissers door Gerwin van der Werf

Luchtvissers door Gerwin van der Werf

Ook van Atlas Contact, voor recensie. Klinkt een beetje apocalyptisch hoewel het dat niet is. Maar zeker intrigerend!

Volgens de uitgever: “Joshua Lohman reist af naar een afgelegen eiland in de Atlantische Oceaan. Hij zoekt de totale afzondering, geplaagd door schuldgevoelens over een ernstig auto-ongeluk waar hij bij betrokken was. De veerdienst is opgeheven, de laatste bewoners worden geëvacueerd, hij zal als enige achterblijven. Althans, dat is wat Joshua denkt… Een handvol eilanders houdt zich schuil, ieder van hen met een eigen reden, en zonder dat ze het van elkaar weten. Een van de achterblijvers, het jonge meisje Jo-Anne, zoekt steeds het gezelschap van Joshua, nogal tegen zijn zin. Maar als de zomer voorbij is, de stormen komen en de situatie op het eiland langzaam ontspoort, komt hij voor een dilemma te staan: moet hij dit kind redden?”

***

Gratis download

Wanneer de mieren schreeuwen door Alex Boogers

Wanneer de mieren schreeuwen door Alex Boogers

Van Alex Boogers wilde ik al eerder eens wat lezen, dus toen ik over deze gratis download hoorde, was dat natuurlijk een mooie kans. De auteur wil dit waargebeurde verhaal zoveel aan mogelijk mensen vertellen. Normaal geef ik nooit eboeken aan anderen, maar in dit geval mag dat dus! 

Volgens de uitgever: “Op 1 februari 2003 verliezen zeven mensen het leven in een spaceshuttle, tijdens een missie die de mensheid iets moet leren over de geheimen van het universum. Op dezelfde dag speelt een jongen met zijn vrienden in de sneeuw op het dak van een parkeergarage. Ook hij zal die dag niet overleven.

In de novelle Wanneer de mieren schreeuwen krijgt het dertienjarige voetbaltalent Socrates een stem via zijn neef Gabriel, die over hem vertelt aan scholieren, studenten en kinderen uit ontwrichte gezinnen. Het is het verhaal van de jongen die eindeloos op straat voetbalt, interesse krijgt in meisjes, en ervan droomt om profvoetballer te worden, net zoals al die andere jongens. Maar aan zijn toekomst komt abrupt een einde als hij betrokken raakt bij een sneeuwballengevecht.

Wanneer de mieren schreeuwen herinnert ons eraan hoe fragiel het leven is, en hoe gebeurtenissen op onvoorspelbare wijze kunnen samenvloeien. Alex Boogers baseerde deze indringende novelle op de tragische dood van de Rotterdamse jongen Sedar Soares.”

***

Erik of het klein insectenboek door Godfried Bomans

Erik of het klein insectenboek door Godfried Bomans

Een boek gekregen in de bibliotheek vanwege Nederland Leest. Misschien heb ik het in een ver verleden al eens gelezen. Ik kan het me niet meer herinneren. Hoe dan ook: een boek van Nederland Leest is altijd geschikt voor de Ik Lees Nederlands uitdaging. Mooi toch?

Volgens de Nederland Leest website: “Erik of het klein insectenboek, een boek dat leest als een sprookje, vertelt het verhaal van Erik Pinksterblom die op een nacht het schilderij Wollewei boven zijn bed in stapt en in de wereld van de insecten terechtkomt. Daar merkt hij dat het verschil tussen insecten en mensen niet zo groot is. Door de belevenissen van Erik leren we de mens kennen, en diens eigenschappen van bekrompenheid en hang naar materialisme. Erik of het klein insectenboek stelt vragen over de plek van de mensheid in het grotere geheel, en toont gulle gevers naast grote graaiers.”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

10 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Grappig, ik heb De verzamelaar van verloren goed van Jeremy Page bijna uit en ik vind het verbluffend knap geschreven. Het heeft een beetje de sfeer van Woman in white van Wilky Collins, dat mysterieuze rond een vrouw en ook dat spannende, wat gaat er gebeuren?
    Ben benieuwd hoe jij het vindt, onze smaken verschillen nog wel eens.

    Het boek van Oek de Jong heb ik hier liggen. Ben ik ook al zo benieuwd naar…

  2. Ik heb het boek de Luchtvissers gelezen: intrigerend, de karakters van de personages worden stukje bij beetje bloot gelegd. Een boek wat je tot nadenken aanzet en dat maakt dat je over goed en kwaad gaat nadenken.

    • Leo, je kunt het boek binnenkort winnen. Ik zou het je met plezier kado willen doen, maar ik heb de uitgeverij beloofd er een winactie (= aandacht) van te maken.

      Ja, als je al zo’n beetje alles van hem gelezen hebt, dan moet deze inderdaad ook. Ik vind het best een leuk boekje.

Laat hier je reactie achter.

