Eerste Hoofdstukken – 48. Kalf door Myrthe van der Meer

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pas verschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Van Myrthe van der Meer heb ik het eerste boek gelezen, PAAZ, en ik had al van alles over dit nieuwe boek gelezen op Twitter. Dus ben ik heel nieusgierig!

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Kalf door Myrthe van der MeerBoek: Kalf door Myrthe van der Meer
Genre: Fictie
Bladzijden: 256
Uitgeverij: The House of Books
Publicatie Datum: october 2013

Cover: Eenvoudige, vrolijke kaft, met een zonnestraal-achtige bovenhelft, handgeschreven auteursnaam en een fiets op de kop (in het – blauwe – water?). Wat is dat trouwens voor fiets, met drie wielen? Alles bij elkaar een aantrekkelijke cover.

Op de website

De uitgever zegt: “Onno en Jurgen Kapteijns, grootvader en kleinzoon, de laatste telgen uit een groot artiestengeslacht. Ze verafschuwen elkaar tot op het bot, hebben elkaar nog nooit ontmoet en hopen ook vooral dat dat zo blijft. Maar het lot beslist anders en ze worden veroordeeld tot één laatste roadtrip, samen.

Hun reis dwars door Nederland is het begin van een epische strijd tussen twee mannen die alle reden hebben om de ander te wantrouwen. Het is een confrontatie met keuzes uit het verleden, met de vraag wat maakt wie je bent, met leven, eenzaamheid en dood en de humor daartussenin.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Jurgen komt Onno Kapteijns ophalen van Schiphol. Op de snelweg ziet hij een vliegtuig landen en hij hoopt dat Onno niet heelhuids op Schiphol aankomt. Hij bedenkt verschillende problemen die ervoor zouden kunnen zorgen dat Onno onderweg overleden is, wat hem wel goed zou uitkomen.

Daarna wacht hij op het vliegveld (het vliegtuig van Onno is geland) op de verschijning van Onno. Hij bedenkt dat Onno misschien wel een rolstoel nodig heeft, vanwege zijn hoge leeftijd. Hij vindt er een en probeert zich door de massa te wurmen. Het lijkt alsof de vrouwen zich op hem storten, ook al heeft hij zijn zonnebril op. Als hij bij Aankomsten arriveert, staan de pers al te wachten, en worden er foto’s genomen en klinkt er gegil als er een passagier (en we kunnen wel raden wie) door de deuren naar buiten komt.

Oordeel

Doorlezen!Ja, ik wil doorlezen! Leuk geschreven, er wordt telkens net genoeg niet verteld om verder te willen lezen. Na twee hoofdstukken weten we dat Onno beroemd is en Jurgen misschien ook een beetje. Maar waarom heeft Jurgen zo’n hekel aan Onno dat hij dagdroomde dat hij overleden zou zijn?

Ietsje overdreven geschreven, maar niet irritant, juist wel leuk. Ik ben benieuwd naar de rest.

Extra: Lees hier zelf de eerste hoofdstukken.

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

9 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 48. Kalf door Myrthe van der Meer

  1. Doorlezen. Het begin is direct heel pakkend. Iedere keer als ik het boek zie liggen denk ik………zal ik het meenemen? Nog niet gedaan, maar ben wel heel nieuwsgierig.

Laat hier je reactie achter.

