Boekrecensie: Het reservaat door Liselotte Stavorinus

Het reservaat door Liselotte StavorinusHet reservaat: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Jessica Dudock verhuist met haar man en hun drie kinderen van Curaçao weer terug naar Nederland. Ze komen terecht in de kille leefomgeving van een chique dorp, gekscherend ook wel Het Reservaat genoemd. Gelukkig neemt Amanda Voorbach, de flamboyante echtgenote van de bekende televisieproducent Marcus Voorbach, Jessica onder haar hoede. Ze introduceert Jessica bij haar hechte vriendengroep en leert haar de gebruiken en regels van het reservaat.

Jessica begint zich eindelijk thuis te voelen en bloeit op.  Maar na verloop van tijd blijken de relaties binnen de vriendengroep gecompliceerd te zijn. Niets is wat het lijkt en Jessica raakt verwikkeld in een web van list en bedrog.”

Het reservaat: Wat ik er van vond

Dit was geen thriller waarbij je het hele boek op het puntje van je stoel doorbrengt, maar tijdens het lezen begint het wel langzaam te kriebelen en uiteindelijk kom je terecht waar alle thrillerlezers terechtkomen: in het domein waar gevoelens van vertwijfeling en onvermijdelijkheid de boventoon voeren. Want ja, hoe moet Jessica zich uit die situatie redden? Het lijkt onmogelijk.

Het begint allemaal wat saai voor Jessica. Ze woont in een mooie villa maar ze kent niemand, en de moeders op school negeren haar. Maar Amanda, die een paar huizen verderop woont, neemt haar onder haar hoede en al snel hoort ze erbij. Een kennis van yoga, Maaike, waarschuwt haar voor Amanda, haar nieuwe vriendin, maar Jessica gelooft haar niet. Langzamerhand gaat ze zich toch afvragen of er iets van waarheid schuilt in wat Maaike insinueert.

Het verhaal was wel wat voorspelbaar, maar het Gooische Vrouwen aspect vond ik erg leuk. Amanda en haar man hebben veel geld en huizen in verschillende landen, en de vriendinnengroep wordt regelmatig uitgenodigd in weer een ander vakantiehuis.

Soms zaten er wat lange monologen in, waarbij iemand een heel stuk achtergrond over zichzelf of iemand anders vertelt. Dat vond ik niet zo geloofwaardig overkomen maar verder zat het verhaal goed in elkaar. Er was ook een tweede verhaallijn, waarin Jessica belangstelling krijgt voor de man van een van de vriendinnen. Dit komt op een onverwachte manier samen met de andere verhaallijn. Wel jammer dat we behalve deze twee verhaallijnen, niet veel over het dagelijks leven van Jessica en haar gezin te weten komen. Alles in het boek draait om deze twee verhaallijnen (maar dat is redelijk normaal bij een thriller).

Alles bij elkaar een leuk boek dat ik met plezier gelezen heb.

Mijn waardering: 4 sterren (goed)

Bladzijden: 350