Boekrecensie: Vals alarm door Marelle Boersma

Vals alarm door Marelle BoersmaVals alarm: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Janna probeert haar veeleisende baan zo goed mogelijk te combineren met de zorg voor haar dochter Fleur en haar echtgenoot Roderick. In die volgorde. Als Roderick bij een jongere vriendin intrekt, blijkt hij zijn vertrek zorgvuldig te hebben voorbereid. Janna blijft berooid achter. Ze onderneemt een laatste poging om de schade te beperken, maar haalt zich hiermee de woede van haar ex op de hals. Te laat beseft ze dat Roderick haar harder kan raken dan ze ooit had gedacht. Als hij ervoor zorgt dat Fleur gedwongen uithuisgeplaatst wordt, knapt er iets in haar…

Vals alarm: Wat ik er van vond

Op de voorkant staat: psychologische thriller. Dat klopt helemaal. Als lezer ben je constant in een staat van frustratie, irritatie of angst. Want die man van Janna doet er alles aan om het haar maar zo lastig mogelijk te maken. Hij is advocaat en maakt gebruik van zowel zijn overredingskracht als van zijn netwerk van belangrijke mannen die elkaar allemaal de hand boven het hoofd houden. Maar ook Janna zelf doet dingen die de situatie er niet makkelijker op maakt. Ze drinkt teveel en zwerft ’s nachts over straat en men gelooft haar niet als ze haar man als boosdoener beticht.

Dit boek was niet zozeer spannend als wel beklemmend. De machteloosheid die Janna voelt (en er ook echt is), leek soms een beetje teveel van het goede: worden mensen zoals Janna zó in de
steek gelaten door de autoriteiten? Het lijkt onwaarschijnlijk. Maar volgens de journaliste die Janna spreekt, gaat het toch echt zo in Nederland, of tenminste, zo kan het gaan.

Het boek las heel snel weg. Ik was me er helemaal niet van bewust dat ik zo regelmatig een bladzijde omsloeg, maar opeens was ik dan weer een heel eind verder in het boek. En dat is natuurlijk een goed boek als je niet in de gaten hebt dat je aan het lezen bent!

Vier sterren (en geen vijf), omdat ik het toch niet een heel speciaal verhaal vond – een betere thriller, dat wel.


Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Bladzijden: 304

Publicatie datum: 2011

Dit boek heb ik: gekocht

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

Eén reactie op “Boekrecensie: Vals alarm door Marelle Boersma

Laat hier je reactie achter.

