Boekrecensie: De boer op door Irene van der Aart

De boer op door Irene van der Aart

Dit is een memoir over verkering met een boer avant la Boer zoekt vrouw. De Amsterdamse Irene van der Aart ontmoet een Gelderse boer op vakantie in Cuba. Op zich heel onwaarschijnlijk, want de meeste boeren trekken er niet in hun eentje wekenlang op uit naar verre oorden. Deze boer wel, en Irene en hij beginnen een relatie.

Het komt er op neer dat Irene van der Aart heel wat af reist om bij haar boer te zijn. Tja, de koeien moeten twee keer per dag gemolken worden, dus de keren dat de boer bij haar kan komen zijn schaars. Van der Aart vertelt over haar heen en weer gereis. Ze treedt als cabaretière door het hele land op en de laatste trein naar Terborg, die gaat al vroeg. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de naam van dit plaatsje even op moest zoeken op mijn interactieve internet landkaart, want ook al kom ik zelf ook uit de Achterhoek, deze plaats was mij geheel onbekend (waaruit blijkt, dat men over Terborg veel kan zeggen, maar niet dat het wereldberoemd is in de Achterhoek).

Verder vertelt van der Aart heel leuk over de cultuurverschillen tussen haarzelf als stadse dame en de Terborgse vrienden en familie van Boer (die nooit bij name genoemd wordt). Ook enkele typische gebruiken komen aan bod, zoals het buurt vragen en Abraham/Sarah’s maken. En dan het boerenwerk zelf! Van der Aart is nogal van de schattige kalfjes, maar daar heeft Boer geen boodschap aan.

Het boekje is heel leuk geschreven en voor mij (als ex-import-Achterhoekse) vol met herkenbare situaties. Mocht je op zoek zijn naar een boer, lees dan eerst even dit boekje, zodat je goed beslagen ten ijs kunt.


Mijn waardering: 5 sterren (van de 5): Heel goed

Bladzijden: 176

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gekregen in een goodie bag van uitgeverij Atlas Contact

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

4 reacties op “Boekrecensie: De boer op door Irene van der Aart

  1. Hoi Judith, ik had gezien dat je dit boek gelezen had en was al benieuwd wat je ervan vond. Mooi dat je het een goed boek vindt. Ik ga het zeker ook een keer lezen.

Laat hier je reactie achter.

