Boekrecensie: Boven is het stil door Gerbrand Bakker


Boven is het stil van Gerbrand Bakker

Dit boek las ik op vakantie, en toen het uit was gaf ik het aan een Nederlandse vrouw in mijn hotel. Zij had van de film gehoord en ze was reuze blij dat ze het boek van me kreeg. Achteraf vraag ik me toch af, of het wel iets voor haar was. Ze las nl. niet zoveel en dan juist hele andere boeken. Nou ja, misschien heeft Bakker er nu wel een fan bij! Maak dat er maar twee, want ik vond het een geweldig boek.

Helmer (56) is boer tegen wil en dank en woont met zijn oude vader in een boerderij in Noord Holland. Zijn tweelingbroer, die het bedrijf van hun vader zou overnemen, overleed op 19-jarige leeftijd, waarna het stokje aan Helmer werd doorgegeven.

Hij zorgt beter voor zijn ezels dan voor zijn vader, die hij naar boven heeft verhuisd en waar hij af en toe eens naar omkijkt. Nadat hij een brief krijgt van iemand uit het verleden, ontstaat er wat onrust in zijn gezapige leventje en veranderd zijn wereld langzaamaan.

Omdat Helmer regelmatig aan het verleden denkt, komt de lezer er beetje bij beetje achter waarom Helmer zijn vader niet zo mag.

Het boek is heel mooi, geschreven. De koelbloedige boer uit Noord Holland blijkt uiteindelijk toch wel een hart te hebben. Het saaie, teruggetrokken en sobere leven is heel goed neergezet. Doordat er een aantal andere personages de boerderij bezoeken wordt Helmer een spiegel voorgehouden en komt hij tenslotte toch in actie.

Ik had het boek binnen een (vakantie)dag uit. Het bleef boeiend tot het einde.


Mijn waardering: 5/5

Bladzijden: 272

Publicatie datum: 2006

Dit boek heb ik: in de plaatselijke boekwinkel gekocht

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging!

Ik Lees Nederlands!

8 reacties op “Boekrecensie: Boven is het stil door Gerbrand Bakker

  1. Het is een van de mooiste debuten die ik gelezen heb. Prachtig zoals Bakker steeds kleine verwijzingen geeft naar de uiteindelijke ommekeer.

  2. Gerbrand Bakker heeft met zijn debuut “Boven is het stil” in 2006 de DebutantenPrijs (nu Academica Literatuurprijs genaamd) gewonnen en sindsdien haalt hij lovende recensies. Het is echt een aanrader.

    Tineke de Waard-de Jong

    • Ik weet niet of ik de film wel wil zien! Aan de ene kant wel, natuurlijk, maar ik ben ook bang dat hij tegen zal vallen. Toch ben ik ook wel weer benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben en of dat een beetje lijkt op hoe ik het me voorstelden. Tja!

Laat hier je reactie achter.

