Boekrecensie: Poollicht door Jolanda Linschooten

Poollicht door Jolanda Linschoten

Poollicht: Waar het over gaat

Bol.com zegt: “Bloedstollend mooie foto’s en een verhaal van ontdekking, reflectie en avontuur.

Poollicht is een eerbetoon aan de noordelijke wildernis en vormt een inspiratiebron voor iedereen die in de natuur naar zingeving zoekt. In beeld en woord neemt Jolanda Linschooten de lezer mee op haar zwerftochten langs de poolcirkel, waarbij zij nu eens op ski’s, dan weer per kano of te voet door de wildernis trekt. Daar in het hoge noorden vindt zij keer op keer de eindeloze stilte die zich in de granietbergen heeft gekerfd en glanst op de bevroren gletsjers… Stilte waarin de nachtelijke sterrenhemel zichtbaar wordt, net als het geruisloos dansende groene noorder­licht.

Poollicht is een boek om te beleven. Verbijsterend mooie foto’s en persoonlijke teksten vertellen het verhaal van een jonge vrouw in een overweldigend landschap.”

Poollicht: Wat ik er van vond

Verhalen over het hoge noorden vind ik altijd interessant (waarschijnlijk het gevolg van het lezen van Nooit meer slapen toen ik 15 was). Dit is een boek met reisverhalen. Er staan acht verhalen in van tochten door Canada, IJsland, Noorwegen, Spitsbergen en Groenland.

De verhalen waren aan de korte kant, en eerder impressies dan echte reisverhalen. Daarmee bedoel ik dat de tochten die gemaakt werden niet vanaf het begin tot het einde beschreven werden. De schrijfster ging in plaats daarvan meer in op haar persoonlijke ervaringen – zoals hoe het voelt om vele kilometers te lopen met een zware rugzak op de rug, of hoe ze probeerde zo lang mogelijk in haar warme slaapzak te blijven voordat haar blaas het noodzakelijk maakte om eruit te komen en in een flesje te plassen. Of hoe -3 graden lastiger kan zijn dan -30 graden.

Het waren dus geen avonturenverhalen, zoals ik verwacht had, maar gaf wel een hele goede indruk van hoe het is om barre tochten te ondernemen in koude klimaten. De foto’s zijn heel mooi als illustratie bij het verhaal. Achter elk reisverhaal staat informatie over de plaats waar de schrijfster heen ging, gebiedskenmerken, en enkele websites voor meer informatie.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 144

Publicatie datum: 2007

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

2 reacties op “Boekrecensie: Poollicht door Jolanda Linschooten

  1. Toevallig heb ik Keerpunt Alaska van haar hier klaar liggen om te gaan lezen. Ik had haar blog gelezen en daarna dit boek gereserveerd bij de bibliotheek. Door je stukje krijg ik gelijk zin om dit te gaan lezen.

Laat hier je reactie achter.

