Twee boeken die ik niet uitgelezen heb

Corpus delicti van Juli Zeh

Corpus Delicti door Julia Zeh

Niet uitgelezen (tot blz. 125 gelezen).

Het verhaal gaat over een tijd in de toekomst waarin gezondheid heel belangrijk is. Mia heeft geen zin meer om zich volgens de regels van de maatschappij te gedragen nu haar broer Moritz is geëxecuteerd wegens verkrachting en moord. Zij houdt haar huis niet schoon en zij eet niet goed. In een maatschappij waar ziektekiemen bijna uitgeroeid zijn, is dit een kwalijke zaak. Er word een rechtszaak tegen haar aangespannen.

Het verhaal bevat heel veel filosofische momenten, die ik niet interessant vond. Daardoor schoot het verhaal niet op, terwijl juist die vreselijke gezondheid-nastrevende maatschappij wel mijn interesse had. Uiteindelijk verloor ik de interesse om nog door te lezen.


Euforie door Christiaan Weijts
Eufori door Christiaan Weijts

Niet uitgelezen (tot blz. 150 gelezen)

Johannes Vermeer is onderdeel van een team architecten die een ontwerp hebben ingediend om een terrein te herinrichten dat door een terroristische aanslag verwoest was. Hij was zelf ook betrokken bij de aanslag, als vervoerder van gewonden. Eén van de gewonden die hij daar tegenkwam was een vrouw, Isa, die vroeger bij hem in de klas zat. Een groot gedeelte van het verhaal speelt zich af in het nu, terwijl ook teruggekeken wordt naar zijn schooltijd, met Isa.

In eerste instantie las ik de eerste hoofdstukken en die vond ik interessant genoeg om verder te lezen. Het verhaal van de momenten na de aanslag vond ik interessant, en ik hoopte hierover meer te lezen. Maar het verhaal sprong daarna meteen verder om een paar maanden later aan te komen bij het ontwerp van zijn bureau.

Het verhaal ging maar langzaam vooruit en Johannes bleek overal een mening over te hebben. Aan de ene kant herinnerde hij me aan de hoofdpersoon van Het diner, wat ik een heel leuk type vond, maar vooral had ik het idee dat de schrijver zijn eigen ideeën in dit boek kwijt wilde, ten koste van een leesbaar verhaal. Er zitten een paar leuke elementen in, zoals de fraude die zijn collega lijkt te plegen, en een man die hem herkent van het gewondenvervoer.

Uiteindelijk vond ik het boek niet interessant genoeg om verder te lezen en het voldeed ook niet aan mijn verwachtingen.

door Leeswammes Geplaatst in Boeken

12 reacties op “Twee boeken die ik niet uitgelezen heb

  1. Jammer van dat eerste boek. Dat had bij leuk genoeg geleken om ook te lezen. Maar als het zo langdradig wordt, dan haak ik denk ik ook af🙂

    • Ben je mal, Mieke. Waarom schuldig? Waarom moet jij je tijd verdoen met een boek waar je niets aan vindt? Je kijkt toch op tv ook niet altijd een hele film of serie uit als het saai begint te worden? Ik heb er totaal geen probleem mee, maar leg heus niet elke twee dagen een boek aan de kant. Ik moet er echt niets meer aan vinden of vreselijk mee zitten vechten – dan geef ik het op.

Laat hier je reactie achter.

