Boekrecensie: Delete door Juultje van den Nieuwenhof

Delete door Juultje van den Nieuwenhof

Uniflame raadde mij dit boek aan en ik haalde het braaf uit de bibliotheek.Het was dan wel YA (iets wat ik soms wel lees, maar niet vaak), maar het gaat ook over social media, waar ik zelf nogal druk mee ben. Helaas viel het boek mij een beetje tegen.

Delete: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Mauro, Peter, Rafaël, Ezra en Mandy zitten in 4b op het Dante College. Ze hebben nauwelijks contact met elkaar, behalve dan dat ze in dezelfde klas zitten. Dat verandert wanneer ze een nieuwe lerares Nederlands krijgen. Julia de Vries is hip en jong, en lijkt het goed te kunnen vinden met haar leerlingen. Ze is actief op social media en maakt makkelijk contact.

Maar dan gebeurt er iets waardoor ze partij kiest tegen Mauro. Hij zint op wraak, en de duistere en teruggetrokken Peter lijkt hierin een sleutelrol te kunnen spelen. De levens van de vijf jongeren in 4b raken door het incident langzaam maar zeker met elkaar verstrengeld. Wat begint als een spel, wordt algauw een doodserieuze strijd die in het geheim wordt gevoerd…

Delete: Wat ik er van vond

Het verhaal was goed opgebouwd. Het begint met de nieuwe lerares die op school aankomt, en één van de hoofdpersonen, Mauro, vertelt de lezer hoe dat gaat. Al snel wordt ze populair, vooral in de klas 4b die eigenlijk een hele lastige klas is. Maar daarna gaat er iets mis, en zinnen de leerlingen op wraak.

Vijf van hen vertellen in het boek hun verhaal, afwisselend telkens een hoofdstukje. De omgang van de kinderen met elkaar en hun leraren vond ik heel sterk verteld. Dit was heel geloofwaardig. Ook was het leuk om de zwakkere (of sterkere) kanten van de verschillende kinderen te zien: de vermeende sex god die eigenlijk helemaal niet zo nodig met een meisje naar bed hoefde, of de nerd die eigenlijk heel nuttig voor de groep bleek te zijn.

Maar de uiteindelijk afwikkeling van het verhaal vond ik zwak. Had men even wat vingerafdrukken opgenomen dan was het hele verhaal in duigen gevallen. Omdat er sex en drugs in voorkomen, lijkt me dit een verhaal voor een tiener vanaf een jaar of 14, 15, maar de eenvoud van het verhaal en de manier van schrijven zouden ook geschikt zijn voor een veel jonger iemand. Als tiener wordt je niet uitgedaagd met dit boek – je zou het een leuk boek voor de vakantie kunnen noemen. Mijn zoon (16) las het heel snel uit, niet omdat het zo spannend was, maar omdat het zo eenvoudig was geschreven, en vond het wel aardig. Hij was het met me eens dat het verhaal niet echt waterdicht was.

Mijn waardering: 3,5 sterren (van de 5)

Bladzijden: 192

Publicatie datum: 2013