Boekrecensie: De sleutel tot het familiegeheim door Luize Valente

De sleutel to het familiegeheim door Luize Valente

Deze roman gaat over een onderwerp waar ik nog nooit van gehoord had: in de binnenlanden van Brazilië wonen de nazaten van Joodse immigranten (uit de 17e eeuw) die zich moesten bekeren tot christenen maar nog steeds veel van hun oude tradities (in andere vorm) gebruiken.

De sleutel tot het familiegeheim: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Als Iona verliefd wordt op de joodse Daniel herkent ze enkele van zijn rituelen en vermoedt ze dat ook zij joods is. Samen met de jonge journaliste Ana gaat zij op onderzoek uit. Het voert haar naar de zeventiende eeuw toen veel Amsterdamse joden naar Recife, het ‘nieuwe Jeruzalem’, trokken. Na deze ‘Hollandse Tijd’ verloor Nederland de Braziliaanse kolonie aan Portugal. De joden werden gedwongen te vertrekken of zich te bekeren tot ‘nieuwe christenen’. Maar in de binnenlanden werden de joodse tradities clandestien voortgezet, vaak zo verhuld dat veel Brazilianen tot op de dag van vandaag niet weten dat ze joods zijn. Iona komt uiteindelijk terecht in New York waar ze de betekenis van de familiesleutel leert kennen.

De sleutel tot het familiegeheim: Wat ik er van vond

Dit is een Zuid-Amerikaanse roman die niet als zodanig te herkennen is. Dat wil zeggen, er is geen magisch realisme zoals in Isabel Allende’s boeken, of een sprookjes-achtig taalgebruik zoals in bijvoorbeeld Doelwit in de nacht door Ricardo Piglia. Het is rechttoe rechtaan geschreven. Het speelt zich wel af in Brazilië maar omdat het boek niet speciaal geschreven is voor buitenlandse lezers, wordt daar verder niet iets speciaals van gemaakt. En dat is wel prettig.

Het verhaal las heerlijk weg, maar ik vond het niet zo interessant als had gekund. Ik denk dat de benadering iets te wetenschappelijk was. De reden waarom Ana de geschiedenis van de Joden in Brazilië zo interessant vond, was eerder beredeneerd dan dat het vanuit haar gevoel kwam. Als lezer kon ik dus begrijpen waarom ze er zich zo graag in verdiepte, maar voor mij voelde het niet als het meest interessante onderzoek dat je je maar kon voorstellen, terwijl het dat voor Ana wel was.

Iona heeft een andere reden om zich in die geschiedenis te verdiepen en dit komt uiteindelijk veel beter uit de verf. Bij haar gaat het om identiteit: als haar voorouders Joods waren, is zij dat dan ook? Zij is dus meer persoonlijk dan wetenschappelijk bezig met het onderzoek van Ana en dat is een mooi contrast. Zij krijgt een paar belangrijke inzichten over haarzelf tijdens haar werk met Ana.

Dit boek zit goed in elkaar en ik vond het een prettig boek om te lezen. Ik las het redelijk snel uit – het is niet zo’n boek waar je heel lang mee bezig bent, dus een mooi boek voor tussendoor, of voor op de vakantiestapel.

Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Bladzijden: 288

Publicatie datum: 2013 (oorspronkelijke Portugese editie, 2012)

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij Nieuw Amsterdam

Vertaald: uit het Portugees (O segredo do oratório)

4 reacties op “Boekrecensie: De sleutel tot het familiegeheim door Luize Valente

1. Ik ben nu ook in dit boek bezig🙂 Ik heb deze ook als recensie-exemplaar. Ik ben nog halverwege, maar het verhaal kan me boeien. Ik denk dat ik niet veel afwijk van jouw mening. Maar goed… we zullen zien🙂