Boekrecensie: Nooit alleen door Loes den Hollander

Nooit alleen van Loes den Hollander

Ik heb nog nooit wat van Loes den Hollander gelezen dus het leek me heel leuk dit boek eens te proberen. Slechter dan het spannende geschenk van vorig jaar zal het toch niet zijn?

Nooit alleen: Waar het over gaat

Van de achterkant van het boek: “Achter Alines schijnbaar gelukkige en comfortabele leven gaat een ziekelijke onzekerheid schuil. Als ze merkt dat haar man iets heeft verzwegen en deze onzekerheid verder gevoed wordt door waarschuwingen van haar buurvrouw, verandert haar leven in een leugen, met lugubere gevolgen.”

Nooit alleen: Wat ik er van vond

Dit was een leuk boek, niet echt spannend, maar er “hing wel wat in de lucht”. Je kon wel bedenken dat er iemand dood moest, maar wie de dader zou zijn was niet meteen duidelijk.

De aanwezigheid van een mentaal instabiel persoon, in de vorm van de buurvrouw, is natuurlijk een makkelijke manier om onzekerheid in een verhaal in te bouwen. Ze zou misschien wel een moord kunnen plegen, wie weet, maar in deze tijd van politieke correctheid is het natuurlijk ook weer niet zo netjes van een schrijver om een psychiatrisch patiënt de dader te laten zijn. Dus, als lezer weet je niet wie er wat zal gaan doen.

De buurvrouw schrijf af en toe een brief aan God of een dagboekstukje, zodat de lezer, die verder alleen weet wat Aline doet en denkt, een kijkje krijgt in het hoofd van deze buurvrouw, Guusje. Daardoor weten we meer van Guusje dan Aline, wat ook weer bijdraagt aan de spanning.

Een redelijk geloofwaardig verhaal, goed geschreven en goed opgebouwd. Ik zal zeker vaker een boek van Loes den Hollander gaan lezen.


Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Bladzijden: 96

Publicatie datum: 2013

Dit boek heb ik: gekregen bij aankoop van een boek in de Maand van het Spannende Boek

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging!

Ik Lees Nederlands!

 

 

11 reacties op “Boekrecensie: Nooit alleen door Loes den Hollander

Laat hier je reactie achter.

