Boekrecensie: Het grijze gebied door Goran Tribuson

Het grijze gebied door Goran Tribuson

De ondertitel van dit boek is: De tweede zaak van politie-inspecteur Banić. Ik zag dit boek in de bibliotheek staan bij de nieuwe boeken en heb de gok gewaagd. Geen moment heb ik tijdens het lezen gedacht dat ik eerst het éérste boek over de politie-inspecteur had moeten lezen.🙂

De volgorde maakt dus denk ik niet uit. Het boek speelt zich af in Kroatië en dat vond ik heel leuk voor de afwisseling.

Het grijze gebied: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Dikke mist hangt al dagenlang boven de stad. Vlak voor de jaarwisseling worden twee lijken in de sneeuw bij de spoordijk gevonden. Waar zal het natrekken van hun identiteit ertoe leiden? Kan hier een verkeersongeluk worden uitgesloten? Wordt het een internationaal schandaal zoals een onbeschofte, verwaande Duitse zakenman dreigt?

Politie-inspecteur Banić, in ongenade geraakt bij zijn meerdere, krijgt deze netelige zaak toegewezen. Zijn carrière hangt al aan een zijden draadje. Hij kan zich geen nieuwe misstappen veroorloven. De ontdekkingen die volgen zijn van een omvang die hij in zijn eentje niet meer aankan.

De tegenstander is machtiger en sluwer dan Banić gewend is; de vraag rijst wie hij überhaupt nog kan vertrouwen. Door zijn koppigheid, onorthodoxe werkmethoden, norse omgang met collega’s en ondergeschikten, problemen met zijn baas en in zijn privéleven wel wat obstakels gewend, maar als blijkt dat hij zijn leven niet meer zeker is, wordt hij kortstondig bang en bezorgd. Hij komt voor een haast onmogelijke opgave te staan: kan hij in zijn eentje voorkomen dat het hele land in een troosteloos grijs gebied verandert? Hulp komt uit onverwachte hoek.

Het grijze gebied: Wat ik er van vond

Een echte ouderwets-goede detective! De inspecteur was voor het verhaal begon al bijna zijn baan kwijt, de underdog van het buro waar hij werkte, hij was aan de drank en gescheiden. Ook was zijn dochter ziek. O ja, en hij zelf ook nog, op een gegeven moment. Hij werkt op zijn eigen manier, zonder rekening te houden met wat zijn meerdere van hem wil. Ook niet handig als je toch al bijna ontslagen wordt.

Maar ja, zo gaat dat in een goede detective. En waarachtig, Banić met zijn eigengereidheid, lukt het om te achterhalen wie de twee lijken zijn die gevonden worden bij het spoor, en ook nog waarom ze overleden zijn, waarbij hij een internationaal schandaal ontdekt.

Beetje bij beetje ontdekt Banić wat er allemaal speelt. Hij krijgt hulp waar je het niet zou verwachten en wordt tegengewerkt door ziekte, zijn baas, en criminelen.

Het leest heerlijk weg en Banić was leuk neergezet. Echt sympathiek kon ik hem niet vinden, maar ik leefde wel met hem mee en hoopte dat hij, tegendraads als hij was, de moordzaak eerder zou oplossen dan zijn collega’s die netjes volgens de regeltjes werkten.

Een boek dat zich afspeelt in Kroatië is voor mij weer eens wat anders. Het boek is waarschijnlijk niet met buitenlandse lezers in gedachten geschreven. Daarom wordt er ook niet stilgestaan bij zaken die mogelijk typisch voor Kroatië of voor de Balkan zijn. Dit vond ik erg prettig lezen, omdat je je daardoor geen buitenstaander voelt. Eventuele onduidelijkheden worden in de voetnoten door de vertaler uitgelegd, hoewel dit voor mij niet per sé noodzakelijk was.

Dit boek is voor iedereen die van een goede detective houdt.


Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Bladzijden: 274

Publicatie datum: 2001 (in het Kroatisch, vertaald naar het Nederlands 2012)

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Vertaald: uit het Kroatisch (Siva zona)

 

3 reacties op “Boekrecensie: Het grijze gebied door Goran Tribuson

Laat hier je reactie achter.

