Nieuwe Boeken!

Een tweedehands boekenmarkt in mijn stadje, daar moest ik heen! De kwaliteit van de boeken is daar vaak erg goed, en ik heb een paar mooie boeken gevonden. Niet teveel, want de teller staat nog steeds op 100 ongelezen boeken. En het lezen gaat niet zo snel op het moment. 

***

Gekregen

Dodenweg door Olga Hoekstra

Dodenweg door Olga Hoekstra

Een gratis download via Smashwords. De beschrijving klonk interessant, en het leek me leuk dit boek te proberen – hopelijk deze zomer!

Beschrijving van smashwords: Rechercheur Thomas DeLohr doet onderzoek naar een tweetal auto-ongelukken, een zaak die hem dreigt terug te trekken in zijn verleden. Dan blijken de crashes helemaal geen te ongelukken zijn. Fleur Benedictus is beginnend journalist. Haar pad kruist zich met dat van Thomas, een man die ze maar niet kan vergeten. Haar zoektocht naar erkenning heeft enorme gevolgen voor degenen die Fleur lief heeft.

***

Gekocht

Ik omhels je met duizend armen van Ronald Giphart

Ik omhels je met duizend armen van Ronald Giphart

Van de tweedehands boekenmarkt. Ik heb al een aantal boeken van Ronald Giphart gelezen, maar voordat ik ga beweren dat hij een favoriete schrijver van mij is, moet ik toch nog een of twee andere boeken van hem lezen. Deze leek me leuk! En er blijkt een film van te zijn gemaakt. Nou, dat wordt misschien een boek+film duet. 

Boek beschrijving van de uitgever: “In deze roman treden Giph en zijn zusje Phileine de euthanasie van hun moeder bijna opgewekt tegemoet. Maar dat niet alleen – er wordt in deze roman ook nog ouderwets vreemdgevreeën en bedrogen.

Ronald Giphart werd tot deze openhartige en ontroerende roman geïnspireerd door de euthanasie van zijn moeder. Het gevoelige onderwerp staat de bekende giphartiaanse humor niet in de weg. Met de hem kenmerkende vertelsnelheid voert Giphart de lezer mee van Utrecht naar La Palma – en van de liefde naar de dood.”

***

Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier

Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier

Van de tweedehands boekenmarkt. Hier heb ik al zovaak over gehoord. En het schijnt de favoriet te zijn van mensen in mijn omgeving (wie ook alweer)? Eigenlijk had ik het vaag vermoeden dat ik dit boek al heb. Ja, zo gaat dat als je er zoveel nog niet gelezen hebt. Bij het invoeren van dit boek in Shelfari bleek dat echter niet het geval te zijn. Gelukkig maar, ik koop nog niet dubbel!

Volgens de uitgever: “Midden in een les verlaat de leraar Raimund Gregorius het klaslokaal. Opgeschrikt door het plotselinge besef dat de tijd hem door de vingers glipt, laat hij zijn geordende leven achter zich en vertrekt hij nog diezelfde nacht met de trein van Bern naar Lissabon. De aanleiding voor deze drastische stap is een boek dat hij bij toeval in handen heeft gekregen. Het is van Amadeu de Prado, een Portugese arts die zo indringend schrijft over de diepste ervaringen in het leven van de mens, dat Gregorius er niet meer van loskomt.

In Lissabon gaat hij op zoek naar sporen van Prado en komt hij in contact met mensen wier leven vervlochten is geweest met dat van deze raadselachtige man. Stukje bij beetje vormt Gregorius zich een beeld van hem. Hij wil weten wat het is om Prado te zijn en hoopt zo te ontdekken hoe hij zijn eigen leven moet leiden en welke wending hij eraan kan geven om een ander mens te worden.

In Nachttrein naar Lissabon leidt Pascal Mercier zijn hoofdpersoon en de lezer naar de fundamentele vragen van het menselijk bestaan. Kunnen wij zelf de loop van ons leven bepalen, en wat zou er gebeuren als we het mochten overdoen? Wat betekent het een ander mens werkelijk te kennen? En is het eigenlijk wel mogelijk onszelf te kennen”

***

Man meisje dood van Rik Launspach

Man meisje dood van Rik Launspach

Van de tweedehands boekenmarkt. Dit boek wilde ik al een hele tijd lezen, maar ik kwam er gewoon niet aan toe om het te kopen of te lenen. Dan maar een tweedehands exemplaar dat er nog heel goed uitziet. Ik vond Launspach eerste boek 1953 erg goed, dus ik ben heel benieuwd naar dit nieuwe boek.

De uitgever zegt: “In de zorgeloze jaren negentig verliest student taalwetenschappen en gelegenheidsdealer Amadeus de liefde van zijn leven. Op de vlucht voor duizend pijnlijke herinneringen reist hij af naar Azië, sluit ongewild vriendschap met een papaverboer, en keert terug als eigenaar van een succesvolle onderneming. Zijn geluk is echter van korte duur, opnieuw is het een vrouw die zijn ondergang inluidt.

Berooid begraaft Amadeus zich in de wetenschap en komt op het spoor van een wereldwijd misverstand. Vijftien jaar later belandt hij, nu in dienst van de NAVO, voor een tweede maal in de Afghaanse opiumvelden en wordt geconfronteerd met een ultieme keuze: is hij loyaal aan het Westen of aan zijn oude vrienden?

Man meisje dood is een duizelingwekkende roman over een grote liefde, een geniaal computerprogramma en de oeroude strijd tussen Oost en West.”

***

Eindeloze dagen door Eva Posthuma de Boer

Eindeloze dagen door Eva Posthuma de Boer

Van de tweedehands boekenmarkt. Van dit boek had ik niet gehoord, maar ik de twee andere boeken van deze schrijfster wel gelezen: Lichthart dat ik wel aardig vond, en De Comedyclub dat ik echt leuk vond.

Volgens de uitgever: “Het gebeurt ons allemaal. Ongemerkt. Ergens onderweg vallen de eindeloze dagen ten prooi aan de snelheid van de tijd.

Wanneer het leven van Maria Mous eindelijk in rustig vaarwater zit, begint ze te beseffen hoe hard dat leven aan haar voorbijraast. Alles lijkt een herhaling van zetten, vooral haar vergeefse pogingen te voldoen aan de verwachtingen van anderen – het streven naar ambitie, succes en een mening. Een dramatische gebeurtenis zorgt voor een omslag.

Maria zet de tijd stil en stort zich in een werkelijkheid die de fantasie overstijgt, waarin heden en verleden kruisen. Hoe authentiek zijn haar herinneringen? Wat heeft ze meegekregen van vorige generaties en wat zal ze zelf doorgeven? Maria moet diep buigen om tot een ingrijpende beslissing te komen.

Eindeloze dagen speelt zich af tegen de achtergrond van de Amsterdamse kunstenaarswereld vanaf de jaren zeventig tot nu. Een geestige, ontroerende en meeslepende roman over het verlangen naar de tijd dat de dagen zich nog eindeloos voor je uitstrekken.”

***

Geleend

Delete door Juultje van den Nieuwenhof

Delete door Juultje van den Nieuwenhof

Uit de bibliotheek. Dit YA boek werd mij aangeraden door Uniflame. Het leek haar een echt boek voor mij. Ik kan het nog niet lezen, want mijn zoon (16) is erin begonnen en leest het in sneltreinvaart. Dus ik heb goede hoop dat dit boek mij ook wel zal aanspreken.

Volgens de uitgever: “Mauro, Peter, Rafaël, Ezra en Mandy zitten in 4b op het Dante College. Ze hebben nauwelijks contact met elkaar, behalve dan dat ze in dezelfde klas zitten. Dat verandert wanneer ze een nieuwe lerares Nederlands krijgen. Julia de Vries is hip en jong, en lijkt het goed te kunnen vinden met haar leerlingen. Ze is actief op social media en maakt makkelijk contact.

Maar dan gebeurt er iets waardoor ze partij kiest tegen Mauro. Hij zint op wraak, en de duistere en teruggetrokken Peter lijkt hierin een sleutelrol te kunnen spelen. De levens van de vijf jongeren in 4b raken door het incident langzaam maar zeker met elkaar verstrengeld. Wat begint als een spel, wordt algauw een doodserieuze strijd die in het geheim wordt gevoerd…”

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

19 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Dat boek Delete spreekt mij ook aan.

    Van de andere boeken heb ik Phileine zegt sorry gelezen (echte Giphart-fan hier) en Nachttrein naar Lissabon, dat ik wat minder vond. Het greep me gewoon niet echt zoals je dat soms hebt; geen specifieke reden.

    • Petra, leuk dat je een Giphart fan ben. Ik word het misschien ook nog wel.

      Ik heb de laatste tijd af en toe boeken die me ook niet aanspreken, en waarom? Het is soms moeilijk te zeggen (hoewel je dat als blogger dus toch moet doen!).

      • Ja, lastig is dat. Dat je eigenlijk weet: er is niks mis met dit boek, en toch is het niks voor mij. Eén keer kun je dat natuurlijk wel opschrijven als boekblogger, maar als het vaker gebeurt zul je toch wat meer tekst en uitleg moeten geven.😉

  2. Ik vond Nachttrein naar Lissabon GEWELDIG! Met kerst heb ik hem aan een vriendin gegeven en ook zij was er helemaal vol van en zelfs al naar de film geweest. Je moet er wel even rustig de tijd voor nemen.
    Het boek van Giphart heb ik ook gelezen, het is een heftig boek.
    Veel leesplezier met je nieuwe boeken!
    Groetjes Riet

  3. Tweedehandsboekenmarkten, bijna nog leuker dan 2ehandsboekenwinkels en bibliotheken! Aardig om je aanwinsten te zien. Durven kopen voor weinig geld en ook nog lezen is moeilijk.Giphart vind ik veel leuker dan men meestal denkt.Hij is geestig,opgewekt en het gaat ook nog ergens over,zonder dat al te zeer te benadrukken.Dat kan ik helaas niet van de Nachttrein van Mercier zeggen.Opgeklopte filosofie,langdradig en ongeloofwaardig in de zin van niet geloofwaardig binnen het verhaal, met als “hoogtepunt” de paginaaslange monoloog van de 98-jarige priester over het leven.Toen ben ik gestopt;hij was trouwens toen allang in Lissabon. Aan mij niet besteed, maar aan vele anderen dus wel.Ik geloof dat als je Coelho goed vindt, je dit ook bevalt.Maar Coelho bevalt mij ook niet.

    • Leo, inderdaad is het heel leuk op een 2ehands boekenmarkt rond te neuzen en mooie boeken van je gading eruit te vissen. Ik ben heel selectief, want inderdaad, de boeken zijn zo goedkoop dat je geneigd bent boeken te kopen waarvan je niet eens zeker weet dat je ze zult gaan lezen.

      Wat Giphart betreft ben ik het met je eens, en net als jij houd ik ook niet zo van Coelho. Hmm, of die nachttrein dan wat voor me zal zijn? Ik ga het toch proberen!

  4. Natuurlijk moet je het proberen!Ik heb ook die Engelstalige recensie gelezen, en die vond het een geweldig boek, maar precies om de reden dat ik het niks vond-een citaat met als strekking dat mensen die lezen betere mensen zijn die niet lezen, tja, dat vind ik zo hoogdravend.Maar goed binnen mijn leesclub waren meer mensen pro dan contra.Plezier ermee!

    • Leo, soms is dat heel grappig hoe de ene iets heel geweldig kan vinden en de andere juist niet. Daarom zijn negatieve recensies ook niet altijd zo slecht (als ze maar goed geschreven zijn): wat de ene niet leuk vond aan een boek, kan voor de ander aanleiding zijn het boek te lezen.

Laat hier je reactie achter.

