Nieuwe Boeken!

Hetgeen ik de laatste maanden gevreesd heb, en hard aan gewerkt hebt om te zorgen dat het niet gebeurde, is toch gebeurd…. ik heb nu meer dan 100 boeken op mijn nachtkastje. Niet letterlijk, ze staan in een aparte boekenkast. Maar die heb ik dus allemaal nog niet gelezen.

Ik kan daar niet tegen! Boeken zijn er om gelezen te worden, niet om in mijn kast te staan niksen! Goed, het is zomer, misschien lukt het me de stapel wat kleiner te maken. Wish me luck!

Voor recensie

De prins van Filettino van Geert Kimpen

De prins van Filettino van Geert Kimpen

Voor recensie van De Arbeiderspers. Voor zover ik weet werkt De Arbeiderspers niet met bloggers. Misschien ben ik wel de eerste! :-) 

Het leek me een grappig boek: een Italiaans dorpje dat besluit onafhankelijk te worden.

Volgens de uitgever: “In september 2011 ziet Geert Kimpen in het journaal een item over het Italiaanse bergdorpje Filettino. De burgemeester verzet zich tegen de bezuinigingsdrift van Italië en Europa, verklaart zijn dorp onafhankelijk en roept zichzelf tot prins uit. Bovendien voert het bergdorp een eigen munt in. In dit kleine verhaal zit het grote verhaal van Europa en de economische crisis.

De inwoners van Filettino scharen zich als één man achter hun prins. Met vallen en opstaan ontstaat er een nieuwe samenleving: kleinschalig, zelfvoorzienend, duurzaam en verdraagzaam. Tegen de achtergrond van deze ontwikkelingen spelen de verhalen van de levens en liefdes van de dorpelingen. Ze kiezen voor een ander leven, samen, maar ook ten opzichte van de rest van de wereld. Het resultaat is een bijna utopisch verhaal over goed en kwaad en – niet te vergeten – hoop.”

***

Gewonnen

Eline Vere door Louis CouperusDe stille kracht door Louis Couperus

Eline Vere van Louis Couperus

De stille kracht van Louis Couperus

Gewonnen van @LeesTweeps, de twitterleesclub. Pasgeleden was er een Twitteravond over Eline Vere waar ik helaas niet bij kon zijn. Ter ere daarvan werden deze twee boeken verlood (ik wist toen nog niet dat ik niet met de twitteravond mee kon doen). Ik was begonnen in het eboek, een download via gutenberg.org maar ik heb toch een grote voorkeur voor een papieren boek. 

Eline Vere volgens de uitgever: “De meeslepende, virtuoos vertelde geschiedenis van Eline Vere speelt zich af in de kringen van de gegoede Haagse burgerij aan het einde van de negentiende eeuw. De onafwendbaarheid van het noodlot krijgt gestalte in de zwakke, overgevoelige en wankelmoedige Eline, een meisje van stand, begaafd, maar niet in staat zich aan te passen aan het ‘banale leven’. Door haar angst voor de werkelijkheid verliest zij zich in dromerijen, waarna de angst alleen maar verhevigd terugkomt. Het noodlot slaat langzaam maar onvermijdelijk toe.”

De stille kracht volgens de uitgever: “Op het eiland Java vindt een aantal onverklaarbare gebeurtenissen plaats. De inwoners wijzen die toe aan ‘de stille kracht’, een Indisch mysterie dat de mensen in zijn greep houdt. Resident Otto van Oudijck vindt het maar onzin. Maar als hij een regent ontslaat omdat die zich op een feest onbeschoft gedragen heeft, gebeuren er plotseling vreemde dingen in zijn huis. Als hij zich zwakker gaat voelen en ziek wordt, gaat hij steeds meer in de stille kracht geloven.”

***

Gekregen

Nooit alleen van Loes den Hollander

Nooit alleen van Loes den Hollander

Gekregen als Maand van het Spannende Boek-geschenk toen ik een (spannend) boek voor mijn zoon kocht. Hij was jarig. Zestien is hij alweer! Ik heb nog nooit wat van Loes den Hollander gelezen dus het lijk me heel leuk dit boek eens te proberen. Slechter dan het spannende geschenk van vorig jaar zal het toch niet zijn?

Volgens de uitgever: “Bij Aline rijst het vermoeden dat haar man Giel geheimen voor haar heeft. Of laat ze zich door haar ziekelijke onzekerheid op het verkeerde been zetten? Giel beweert dat ze zich vergist. Of is dat een leugen? Buurvrouw Guusje vertelt alarmerende verhalen. Maar kloppen die wel? Hoe de waarheid er ook uitziet, soms wil je hem niet te weten komen.”

***

AmboAnthos Boeken

Ik deed pasgeleden mee met een klantenpanel van uitgeverij Ambo Anthos en kreeg als beloning een mooie tas met boeken. Dit zat er in:

Inferno van Dan Brown – Dwarsligger. Ik weet niet of dit een boek voor mij is, maar misschien probeer ik het maar gewoon. In ieder geval heb ik op vakantie ontdekt dat dwarsliggers best wel lekker lezen

Zwanendans van Meg Howry –  een boek over twee zussen die bij het ballet gaan

De leesclub voor het einde van het leven door Will Schwalbe – een mooie hardback over een moeder met kanker en een zoon, de schrijver zelf, die over boeken praten

De schok van de val door Nathan Filer – die heb ik al gelezen dus deze mooie roman wordt een weggevertje binnenkort!

De laatste dochter door Jane Casey – een thriller over de moord op een gezin.

***

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

 

11 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Hallo Judith,

    100 boeken op je nachtkastje oftewel die je nog moet of wilt lezen, geweldig, als je ooit een oude dame bent heb je wellicht de tijd ha. Heel veel leesplezier. Erg herkenbaar, ondanks dat ik nog lang niet alle boeken in mijn eigen bieb heb gelezen doe ik graag mee aan leesclubs enz. En ik heb boekenbonnen gekregen voor mijn verjaardag en ben inmiddels 4 boeken rijker (en de 5e is Loes den Hollander) en afgelopen week 2 boeken gewonnen. Geweldig.
    3 boeken van Nesbo heb ik gekocht (1 bundel wel 3 boeken bij Bol.com) en over deze schrijver veel gelezen maar zelf nog niet en de nieuwste Escober.

    • Charlotte, het lijkt erop dat jij voorlopig ook wel genoeg te lezen hebt! Ik heb zelf De sneeuwman van Nesbo gelezen en die vond ik best goed. Ik hoop dat je veel plezier beleefd aan de bundel.

  2. Zo zo, dat is een behoorlijke boekenvoorraad! Al heb ik ook nog minstens 25 ongelezen boeken in huis.
    Voor de twitterleesclub las ik ‘Eline Vere’, en ik ben verkocht (zie mijn leesverslag vandaag op m’n blog).
    Het boek van Will Schalbe spreekt me aan, ik ben benieuwd wat jij er van vindt!

    • Goed om te horen dat je Eline Vere goed vindt, Inge. Ik heb je recensie gezien. Ik heb maar een klein stukje van het boek gelezen (daarna bleek ik niet te kunnen op de twitteravond, dus had ik het boek even opzij gelegd), en dat vond ik wat langzaam op gang komen. We zullen zien!

  3. Leeswammes, heb jij Eline Vere nog nooit gelezen ? Dat is eigenlijk wel heerlijk.Je hebt dan het met De Avonden- misschien wel beste en meest geruchtmakende debuut uit de Nederlandse literatuur in handen.23 jaar was Couperus toen! E is ook een YOutubeactie met dit boek gaande-www.webooks.nl .
    En hoe ziet een nachtkastje met 100 boeken er uit ? Hartelijke groeten,
    Leo

    • Leo, ik heb Eline Vere 30 jaar geleden gelezen en hoewel ik nog weet dat ik het een mooi boek vond, kan ik me er verder helemaal niets van herinneren. Da’s wel prettig. VAn de YouTube actie heb ik gehoord, een heel leuk idee.

      Mijn nachtkastje met 100 boeken is eigenlijk een kleine boekenkast – hoewel sommige van de 100 boeken e-boeken zijn (die staan dus niet in die kast!). Nachtkastje.

  4. Ik durf ze niet te tellen de boeken die staan te wachten. Maar als ik de prins van Filletino zie zal ik hem er zeker bijzetten. Daar we zelf ook in een systeem met een lokale munt zitten, ben ik wel benieuwd hoe ze sommige problemen oplossen.
    groetjes kruidje

Laat hier je reactie achter.

