Boekrecensie: Dieptepunt door Maria Rijk

Dieptepunt door Maria RijkDit boek zag ik staan in de bibliotheek. Er stonden drie bijna nieuwe exemplaren op de plank en dat trok mijn aandacht. Gek, ik heb nog nooit van dit boek gehoord maar bij de bibliotheek hebben ze zelfs meerdere exemplaren. Een thriller, Nederlands, dat wilde ik wel proberen.

Dieptepunt: Waar het over gaat

Wat de uitgever zegt: “Op een zaterdagochtend wordt Martha in Utrecht aangereden, bedreigd en in elkaar geslagen door een onbekende vrouw. Martha, die zowel fysiek als mentaal een enorme klap krijgt, raakt in de weken die op het ongeluk volgen de controle over haar zo geordende leven kwijt. Ze komt tot ontdekkingen die elke zekerheid in haar leven doen verdwijnen.

Haar huwelijk, haar kinderen, haar baan, haar zelfvertrouwen…  alles wordt op het spel gezet. Het trauma dat zich in haar jeugd heeft afgespeeld wordt opnieuw opgerakeld. En als Martha’s kinderen ook doelwit blijken te zijn van de onbekende vrouw, gaat ze tot het uiterste om de eenheid van haar gezin te waarborgen en te beschermen.

Want uit haar liefdeloze jeugd heeft ze één ding overgehouden: het gezin gaat voor alles. Op het dieptepunt herwint Martha zichzelf en neemt ze zich voor wraak te nemen op de vrouw die haar dit heeft aangedaan…

Dieptepunt: Wat ik er van vond

Dit boek speelt zich af in de provincie Utrecht, en omdat ik daar zelf woon, is dat extra leuk: Utrecht, Bussum, Veenendaal. Maar dat was niet de charme van het boek. Het verhaal is interessant, vooral omdat de hoofdpersoon af en toe wat waanbeelden heeft en ietwat paranoïde lijkt te zijn. En uiteraard wordt ze niet serieus genomen. Ook haar eigen fout, ze had best het hele verhaal over het ongeluk aan de politie kunnen vertellen. Doordat ze dat niet doet, kan ze wat ze vervolgens ontdekt ook niet aan de politie kwijt, want haar verhaal is alleen zinnig als ze alles vertelt wat ze weet.

Dus gaat Martha zelf op onderzoek uit en ontdekt uiteindelijk wie haar aangereden heeft. Maar de dader is nog niet klaar met haar…

Dit is een zg. literaire thriller. Zoals je misschien weet geloof ik daar niet zo in – sommige boeken verdienen die aanduiding toch echt niet. In dit geval… het zou kunnen. Het is in ieder geval goed geschreven en ook best wel spannend op zijn tijd. Hoewel het onderwerp heel anders was, deed het me een beetje denken aan Tweestrijd van Linda Jansma.

De ontknoping van het verhaal ging me iets te snel en vond ik ook niet heel geloofwaardig. De trap na helemaal aan het eind van het boek was nogal een verrassing maar paste wel in het verhaal.

Een aanrader als je van een goed boek houdt!


Mijn waardering: 4,5/5

Bladzijden: 256

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

5 reacties op “Boekrecensie: Dieptepunt door Maria Rijk

  1. Pingback: Boekrecensie: Blauwdruk door Maria Rijk | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

