Eerste Hoofdstukken – 46. Gele dagen door Laia Fàbregas

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pas verschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Heel flauw: ik vind de cover mooi – dus nu wil ik meer weten over dit boek. Hier vond ik de eerste hoofdstukken online.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Gele dagen door Laia FàbregasBoek: Gele dagen door Laia Fàbregas
Genre: Fictie
Bladzijden: 224
Uitgeverij: Uitgeverij Ambo|Anthos
Publicatie Datum: 2013

Cover: Groene achtergrond met een vrouwelijke figuur in de voorgrond. Gekleed in een zwarte jurk, haar gezicht is niet te zien, daar zit een lampenkap overheen die licht geeft. De titel is, heel netjes, in het geel. Leuke cover, want in eerste instantie denk je héél even dat er gewoon een vrouw op de voorkant staat, en dan zie je meteen: hier is iets geks mee. De kleuren vind ik ook mooi.

Op de website

De uitgever zegt: “Dit is het verhaal van twee hartsvriendinnen, Sira en Rut, die weten dat goede dagen gepaard gaan met een gele hemel en dat de moeilijke momenten lichter worden door ergens op te klimmen. Daarom zijn ze lid van een colla castellera: een clubje dat menselijke torens bouwt.

Maar dit is ook het verhaal van Cecilia, een gewetenloze schrijfster, en Nil, de broer van Sira die verliefd is op Cecilia en heimelijke schrijfambities heeft. Als Sira op zoek gaat naar haar broer ontaarden de gebeurtenissen in een labyrint van ontdekkingen, die ineens een heel ander licht werpen op haar verleden en het gezin waaruit zij stamt.

Gele dagen is een rijk gecomponeerde roman over de thema’s vriendschap en schrijven, over hoe herinneringen de werkelijkheid kunnen vervormen – en hoe ieder van ons er zijn eigen waarheid op na houdt.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het boek begint met Sira, die vertelt over haar jeugd. Haar zes jaar oudere broer mocht haar meteen al niet, en haar moeder, een bioloog, was veel op reis voor haar werk, ging dan zomaar weg zonder afscheid te nemen. Vader maakte er maar het beste van, maar wist eigenlijk niet wat hij aanmoest met de kinderen.

Sira was gefascineerd door hoogte en hing graag in het trappenhuis in het trapgat – ze oefende om zo lang mogelijk te kunnen blijven hangen. Ze wilde net als haar vriendin Rut meedoen met een clubje dat menselijke torens bouwde. Wat ze al niet probeerde om haar ouders te overtuigen!

Daarna gaat het over moeder’s leven als kind, en over broer Nil, die nogal wereldvreemd was, en over vader en zijn werk.

Oordeel

Doorlezen!Ja, ik wil doorlezen! Het is leuk geschreven, met regelmatig iets grappigs (zoals dat hangen in het trapgat). Het lijkt me een hele aparte familie. Ik ben benieuwd of moeder nu écht voor haar werk naar Frankrijk ging of dat daar iets anders achter zit. Ook de beschrijving van de uitgever (boven) klinkt interessant – het wordt nog een soort speurtocht naar het verleden van Sira’s familie.

Niet een boek dat ik per sé wil verorberen, maar wel een waarvan ik denk dat ik het mooi ga vinden.

Extra: Lees hier zelf de eerste hoofdstukken.

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

2 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 46. Gele dagen door Laia Fàbregas

Laat hier je reactie achter.

