Boekrecensie: IJsland door Ronald Giphart

Ijsland door Ronald Giphart

Omdat ik naar IJsland op vakantie zou gaan, wilde ik een paar boeken lezen, die zich afspelen in dat land. Helaas ben ik niet gegaan, maar de voorpret (o.a., d.m.v. dit boek) was leuk.

IJsland: Waar het over gaat

Wat de uitgever zegt: “Ze noemen zich handelaren in humor. Al meer dan twaalf jaar verkopen ze het publiek van hun cabaretvoorstellingen avond aan avond plezier en luim. Ze zijn dealers van de lach. Ze helpen ziekten bestrijden en voorkomen. Ze brengen mensen terug naar de bron van hun bestaan. En zo leuk is dat helemaal niet. De hilarisch komische gebroeders Ludo en Egon Smulders worden op hun tocht langs de Nederlandse theaters, cafés en skyboxen vergezeld door hun aangever en tekstschrijver Giph, de hoofdpersoon uit onder andere de roman Ik omhels je met duizend armen.

Na hun zesde succesvolle tournee worden de mannen, die behoorlijk op elkaar zijn uitgekeken, door hun impresario Junior meegenomen naar het ijskoude IJsland, om daar de basis te leggen voor de (al uitverkochte) nieuwe show. Het plan is gletsjers te bezoeken, met sneeuwscooters rond te racen en het nachtleven van Reykjavik grondig te leren kennen. Op IJsland moet de eenheid worden hersteld, het vuur aangewakkerd, de passie hervonden. Dit is zeker bij Giph hard nodig. Na de heftige verliefdheid op een Friese jonge vrouw en de zeer moeizame geboorte van een zoon genaamd Bent stelt hij zich eindelijk de wezenlijke vraag: waarom zou je het publiek aan het lachen proberen te maken als het lachen jezelf is vergaan?

IJsland: Wat ik er van vond

Er lopen een paar verhaallijnen door elkaar. Het “nu” is de reis naar IJsland, van hoofdpersoon Giph en zijn cabaretgezelschap, bestaande uit nog 5 mannen. Thuis zitten zijn vriendin en hun kleine zoontje Bent. De lezer krijgt ook te lezen hoe hij zijn vriendin ontmoet heeft, en alles over de geboorte en de nasleep daarvan van Bent.

Doordat je van elke verhaallijn telkens een maar stukje krijgt, soms een paragraaf, soms een heel hoofdstuk, blijven ze interessant. Er gebeurt wel niet veel, maar je wil toch weten hoe het verder gaat. Eigenlijk denk je wel te weten waar dit naartoe gaat: er waren problemen met de gezondheid Bent, maar ten tijde van de IJsland reis lijkt dat allemaal achter de rug, en wat die reis betreft, wat zes mannen in IJsland meemaken, kun je ook wel een beetje voorspellen.

Toch blijft het door de schrijfstijl lekker lezen, en uiteindelijk komen de verhaallijnen uiteraard samen, en vergaat cabaretier Giph het lachen behoorlijk.

De schrijfstijl spreekt mij heel erg aan: recht voor zijn raap, opgewekt, grappig, maar serieus waar dat nodig is.

Nou, nu mag ik mezelf toch wel fan van Giphart gaan noemen! Alweer een goed boek.


Mijn waardering: 4,5/5

Bladzijden: 222

Publicatie datum: 2010

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Extra: Andere boeken van Ronald Giphart die ik las: Troost, Keukenprins, en De wake

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

4 reacties op “Boekrecensie: IJsland door Ronald Giphart

Laat hier je reactie achter.

