Boekrecensie: Vrij spel door Carlijn Vis

Vrij spel door Carlijn Vis.

Over dit boek heb je al van alles gezien op mijn blog: een Eerste Hoofdstukken artikel, een winactie, en het kwam ook voor bij de Nieuwe Boeken en de Ditjes en Datjes. Maar een recensie, die had je nog tegoed!
Na het lezen van de Eerste Hoofdstukken leek het mij wel de moeite waard om verder te lezen. Hier kun je zien of ik gelijk had.

Vrij spel: Waar het over gaat

De uitgever zegt: “Tijdens de Tweede Wereldoorlog zit de jonge Emma in het verzet – totdat de Gestapo op de stoep staat en ze moet onderduiken. Samen met haar vriendje gaat ze van adres naar adres, maar als dit te gevaarlijk wordt, besluiten ze naar Engeland te vluchten.

Vrij spel is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een verzetsvrouw. Emma is nu 86 en voelt nog altijd de drang om zich te verzetten. Onafhankelijk en eigenzinnig, net als in de oorlog dus, maar nog steeds op de vlucht. Op de vlucht voor het verleden. Wat lijkt op een spannend avonturenverhaal, blijkt voor Emma een confronterende geschiedenis. Lukt het haar om te ontsnappen aan haar herinneringen?“

Vrij spel: Wat ik er van vond

Een mooi verteld verhaal. Heden en verleden wisselen zich constant af zodat je telkens benieuwd bent hoe het verder zal gaan in elke tijdslijn. Maar op een gegeven moment gaat het alleen nog over de oorlog en hoe Emma uit Nederland ontsnapte en in Engeland terechtkwam.

Het verhaal miste een zekere spanning, omdat je van tevoren al weet dat Emma in Engeland aan zal komen. Toch was het wel spannend om te zien hoe ze elk stadium van haar reis doormaakte.

Het is een prachtige en meeslepende kijk in het leven van toen, in de oorlog. Een aanrader voor iedereen die meer over dit onderwerp wil weten.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 256

Publicatie datum: 2012

Dit boek heb ik: gekregen voor recensie van uitgeverij Atlas Contact

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

6 reacties op “Boekrecensie: Vrij spel door Carlijn Vis

Laat hier je reactie achter.

