Boekrecensie: Stern door Thomas Heerma van Voss

Stern door Thomas Heerma van Voss

Stern: Waar het over gaat

Volgens de uitgever: “Hugo Stern is een toegewijde basisschoolleraar. Met zijn vrouw Merel en hun achttienjarige zoon Bram leidt hij een aangenaam leven in Amsterdam-Zuid. Maar als hij onverwacht met vervroegd pensioen wordt gestuurd neemt zijn leven onvoorziene wendingen. In een heldere, zelfbewuste stijl leidt Thomas Heerma van Voss de lezer door het leven van een man die nooit iets verkeerd deed. Het resultaat is een beklemmende roman waarin Heerma van Voss heden en verleden van zijn hoofdpersoon op een ingenieuze manier door elkaar weeft.”

Stern: Wat ik er van vond

Die Hugo Stern, wat een type, zeg! Nee, geen grappig type, eerder zo’n halve stalker, zo iemand die bij je komt zitten en je aan de praat houdt, terwijl hij eigenlijk niets te zeggen heeft. Zo een die té graag met iemand bevriend wil raken.

Heel mooi geschreven en geobserveerd: de krampachtige pogingen van Stern om vrienden te maken, zijn scheve relatie met zijn zoon, die gedeeltelijk een afspiegeling is van de relatie die hij zelf met zijn moeder had, de relatie met zijn vrouw, en niet te vergeten de manier waarop hij de resultaten van zijn leerlingen bijhield. Een gedeelte van het boek speelt zich af in het verleden wanneer Stern, net na de middelbare school, een tijdje naar Engeland gaat om wat van de wereld te zien. Veel doet hij daar niet, en het vrienden maken lukt eerst ook niet zo.

Heel ingenieus (van de schrijver) was het boek, een op waarheid gebaseerd verhaal, dat Stern’s vrouw geschreven had, dat voor een groot gedeelte over Stern ging. Hij werd op een gegeven moment gevraagd hierop te reageren, waardoor hij in feite gevraagd werd iets te zeggen over het verhaal dat wij (als lezer) tot nu toe over hem gelezen hadden – want in beide gevallen ging het over hemzelf, zijn jeugd, zijn vaderschap. Prachtig!

Het is geen dik boek, maar het lezen ervan is wel een mooie ervaring die denk ik nog wel even zal doorsluimeren bij de lezer. Niet een boek dat je meteen weer vergeten bent.

Mijn waardering: 4.5/5

Bladzijden: 196 (ebook)