Boekrecensie: Een stil vertrek door Annette Zeelenberg

Een stil vertrek door Annette Zeelenberg

Een stil vertrek: Waar het over gaat

Van de achterkant van het boek: “Halsoverkop is ze uit Nederland vertrokken, de witte was met rode sok nog nat in de wasmachine. Haar reden is eenvoudig: “Ik kreeg een nieuwe baan.” Bij de piepkleine vakgroep Nederlands op een Amerikaanse universiteit probeert Kay haar draai te vinden. Ze wil zich graag thuis voelen, maar toch lijkt de gewenning niet te komen. Ondanks een paar vriendschappen blijft Kay eenzaam, ze voelt zich onveilig en tot haar eigen verbazing schaft ze zich een pistooltje aan.

Dan ontmoet ze in een grand café een aantrekkelijke man met felgroene ogen. Ze gebruikt het pistooltje, bedreigt de man en neemt hem mee naar huis. Zijn reactie is onverwacht kalm: “Ik heb je gezocht, ik ben gekomen om je te beschermen.” In de maanden erna zal hij komen wanneer Kay hem nodig heeft, maar Kay wil meer.”

Een stil vertrek: Wat ik er van vond

Een vermakelijk en tegelijkertijd ook wel triest verhaal over een jonge vrouw die haar man en huis verlaat en in Amerika opnieuw probeert te beginnen. Waarom ze weg is gegaan, daar komen we pas tijdens het lezen achter.

In Amerika voelt ze zich niet op haar plaats en als enige Nederlander op een vakgroep Nederlands wordt ze eigenlijk helemaal niet zo gewaardeerd. Zowel daar als in haar eigen buurt voelt ze zich buitengesloten. Het boek gaat over je ergens thuis voelen, maar ook over hoe anderen zich tegenover buitenlanders opstellen.

Ik vond Kay, die eigenlijk Kathelijne heet, maar haar naam verengelst heeft, niet echt een prettige figuur. Ze was nogal passief en wanneer ze wel iets deed of zei, kon ik het daar vaak niet mee eens zijn. Toch zijn de dingen die ze meemaakt interessant of lokken een reactie uit bij de lezer.

Het was een verfrissend verhaal – iets waar ik nog wel even aan zal blijven denken.


Mijn waardering: 4/5

Bladzijden: 320

Publicatie datum: 2009

Dit boek heb ik: gekregen op een boekenruil

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

3 reacties op “Boekrecensie: Een stil vertrek door Annette Zeelenberg

Laat hier je reactie achter.

