Eerste Hoofdstukken – 45. Digitale verleiding door Maurits Kaptein

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek kwam ik tegen in de bibliotheek en het leek me wel interessant. Maar ik heb nog zoveel te lezen! Eerst maar eens een hoofdstukje om te zien of het wat is… Is dit (ook) wel een boek voor de consument, of meer een trukendoos voor online verkopers?

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Digitale verleiding door Maurits KapteinBoek: Digitale verleiding door Maurits Kaptein
Genre: Non-fictie, marketing
Bladzijden: 256
Uitgeverij: Uitgeverij Atlas Contact
Publicatie Datum: 2012

Cover: Donkerblauwe achtergrond met woorden in verschillende kleuren en lettertypen. Spreekt mij zeer aan. Ik pakte dit boek op uitsluitend vanwege zijn cover. Het lag bij de nieuwe boeken in de bibliotheek en ik was helemaal niet van plan dit type boek (non-fictie, marketing) te lezen.

Op de website

De uitgever zegt: “Van de bezoekers van een gemiddelde boekwinkel loopt 25 procent daadwerkelijk met een boek naar buiten. Online marketeers schreeuwen het al van de daken als 5 procent iets koopt. Ze bereiken dus wel meer mensen online, maar zijn niet erg succesvol. Het verschil zit ’m in de beïnvloeding zoals die door goede verkopers wordt toegepast.

Maurits Kaptein ontwikkelde op basis van psychologie en technologie een manier om ook online bezoekers individueel te beïnvloeden door rekening te houden met hun persoonlijke voorkeuren, dankzij zogenaamde beïnvloedingsprofielen. De intuïtie van de rasverkoper – komt deze klant voor de specs? Voor een koopje? Omdat hij ‘erbij wil horen’? – kan tegenwoordig digitaal gesimuleerd worden, zodat je voor elke bezoeker de beste verleidingsstrategie kunt inzetten. Kaptein vertelt levendig en baseert zich op cutting edge onderzoek.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Ik heb de inleiding en het eerste hoofdstuk gelezen. In de inleiding wordt het begrip conversies uitgelegd (het percentage van alle mensen die een winkel inlopen die er ook werkelijk wat kopen). Hoewel deze bij gewone winkels redelijk hoog is (supermarkt: bijna 100%, reisburo: 12%), is de conversie bij online winkels echt heel laag (0,5-2,5%). Dit boek gaat erover hoe mensen online verleid kunnen worden een aankoop te doen.

In het eerste hoofdstuk koopt de auteur een boek in een boekenwinkel en beschrijft hoe dat te werk gaat (de winkel moet te vinden zijn, het product moet in de winkel te vinden zijn, de verkoper gebruikt psychologische beïnvloeding, de klant koopt het product). Ook online kunnen mensen psychologisch beïnvloed worden en dit boek gaat in op de manier waarop.

Oordeel

Doorlezen!Leuk! Het boek is heel toegankelijk geschreven, absoluut niet in flauwe marketingtermen. De schrijver betrekt zichzelf – als consument en als onderzoeker – bij het verhaal, wat het meer persoonlijk maakt.

Het onderwerp vind ik ook interessant. Het is wel het soort van boek waarbij ik vaak de eerste hoofdstukken gretig lees, maar de diepere inhoud, in de verdere hoofdstukken, wat minder interessant vind – waardoor het heel goed een “niet uitgelezen” boek zou kunnen worden. Maar dan wel een waarvan ik waarschijnlijk de eerste helft met plezier zal hebben gelezen!

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

3 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 45. Digitale verleiding door Maurits Kaptein

Laat hier je reactie achter.

