Boekrecensie: Het diner door Herman Koch

Het diner door Herman Koch

Het diner heb ik allang eens gelezen, maar nu het ook zo populair is in het buitenland (en ik er regelmatig op Engelstalige blogs over lees) wilde ik graag zelf nog eens zien hoe het ook alweer zat. En… ik vond het deze keer nog beter dan de eerste keer. Echt een fantastisch boek!

Het diner: Waar het over gaat

Wat de uitgever zegt: “Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen. De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Wat de situatie nog ingewikkelder maakt is dat een van de ouders de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is. Er ontspint zich een bloedstollend verhaal dat zich binnen de tijdspanne van een avond voltrekt.

Het diner: Wat ik er van vond

Dit begon heel erg goed: de observaties van de verteller, Paul Lohman, vond ik heel grappig en treffend. Voor een heel stuk van het boek konden hij en ik het prima vinden. Maar langzamerhand veranderde hij in een man waar ik me nog weinig in kon vinden. Heel knap gedaan.

Het hele verhaal speelt zich af tussen de aankomst in het restaurant en de rekening. Paul denkt ook veel terug aan de weken voor het diner, en verder terug in de tijd, toen Paul en zijn broer Serge (met zijn vrouw aanwezig bij het diner) nog kinderen waren.

De manier waarop Paul over zijn broer sprak was zo raak: zijn broer is de belangrijke man, de politicus, die op zijn broertje neerkijkt. Maar dat is niets nieuws, dat was altijd al zo. Paul is daar bitter over, maar weet zich ook in veel opzichten de meerdere van zijn broer. Ook heeft hij veel op- en aan te merken over het peperdure restaurant waar zijn broer als beoogde minister-president razendsnel een tafeltje wist te bemachtigen in plaats van vijf maanden op de wachtlijst te staan zoals de meeste mensen.

Maar goed, daar gaat het boek niet alleen, en zeker niet in hoofdzaak, over. Het gaat vooral over iets wat de zoons van de twee echtparen hebben uitgehaald, en hoe zij, de ouders, daarmee om moeten gaan. De meningen verschillen en uiteindelijk escaleert de avond tot iets wat ik wel wat te ver vond gaan, qua oplossing tot het conflict. Dat was mijn enige minpuntje in het boek.

Verder was dit een fantastisch boek om te lezen, en voor leesclubs zit er ook een heleboel in om over te praten.

Het was mijn allereerste dwarsligger en dat beviel me goed!


Mijn waardering: 5/5

Bladzijden: 498 (dwarsligger, 300 bladzijden standaard paperback)

Publicatie datum: 2010

Dit boek heb ik: als dwarsligger gekregen van de NS (wegens vertraging)

Extra: Dit boek telt mee voor de Ik Lees Nederlands! Uitdaging

Ik Lees Nederlands!

10 reacties op “Boekrecensie: Het diner door Herman Koch

  1. Ik vond dit ook een heel goed boek, Judith. Vooral de verteller, Paul, was een heel intrigerend personage. Leek eerst heel sympathiek, maar werd langzaamaan een echte arrogante *****. Het einde was inderdaad nogal heavy, maar paste wel bij het verhaal, vond ik.

  2. Ik las het boek een tijdje geleden en vond het goed, maar niet zó goed als ik dacht dat ik het ging vinden. Dat kwam natuurlijk door de vele recensies die ik erover had gelezen. Ik ga binnenkort ‘Zomerhuis met zwembad’ eens proberen. Die schijnt ook goed te zijn.

Laat hier je reactie achter.

