Eerste Hoofdstukken – 43. De bekentenis van Adrià door Jaume Cabré

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek heb ik al langer op het oog en werd me pasgeleden ook nog eens aangeraden in de boekwinkel. Ik twijfel, en daarom lees ik nu eerst een paar eerste hoofdstukken.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De bekentenis van Adrià door Jaume CAbréBoek: De bekentenis van Adrià door Jaume Cabré
Genre: Historische fictie
Bladzijden: 688
Uitgeverij: Uitgeverij Signatuur
Publicatiedatum: februari 2013

Cover: Een ouderwets-gekleed jongetje bij een boekenkast, zeg maar liever: boekenwand. De boeken zijn ook ouderwets. Duidelijk een geval van historische fictie. De boeken spreken mij wel aan, het jongetje wat minder. De cover maakt me wel nieuwsgierig naar het boek.

Op de website

De uitgever zegt: “De antiekwinkel van zijn vader in Barcelona is een ware schatkamer, maar de fascinatie van de jonge Adrià gaat met name uit naar een waardevolle viool uit de achttiende eeuw met een betoverende klank, de eerste uit de handen van de beroemde vioolbouwer Lorenzo Storioni uit Cremona. Stiekem ruilt Adrià hem op een dag om met zijn eigen viool om het instrument trots aan zijn beste vriend Bernat te laten zien. Wanneer hij de Storioni terug wil leggen zijn zowel zijn eigen viool als zijn vader verdwenen. De antiekhandelaar blijkt in koelen bloede te zijn vermoord.

Vele jaren later – Adrià is inmiddels geleerde en verzamelaar – tracht hij het raadsel van de herkomst van de Storioni op te lossen en zo achter de ware grond te komen voor de moord op zijn vader. Wat hij echter niet kan weten is dat de geschiedenis van de viool een verleden in zich bergt van familiegeheimen en moordgevallen, van haat en intrige, en van liefde en verraad.

De schaduw van deze gebeurtenissen reikt over vele eeuwen Europese geschiedenis heen tot aan Adrià’s heden en dreigt hem alles af te nemen – ook zijn grote liefde Sara.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Een oudere man denkt terug aan zijn jeugd, over zijn vioollessen en over de antiekwinkel van zijn vader, waar Cecilia werkte, een meisje waar hij smoorverliefd op was. Het hele hoofdstuk is geschreven aan “jij”, een vroegere geliefde. Dit begint goed!

Iets minder geslaagd vind ik de overgang naar een verhaal dat zich afspeelt in 1690 waar een man een ander dorp in brand heeft gestoken. Dit verhaal naar aanleiding van een oude trompet die in de winkel te koop is.

Het tweede hoofdstuk begint met een schip, de Santa Maria, dat aanlegt in Ostia, ook in een ver verleden. Een jongeman, Felix Ardevòl, is aan boord. Hij is op weg naar het seminarium in Rome. Daar deelt hij een kamer met een andere Felix, met wie hij bevriend raakt. Of dit verhaal nu door Adrià bedacht wordt of niet, is me niet duidelijk. Het lijkt me een te volwassen verhaal om door de jonge Adrià bedacht te zijn, dus misschien is het een verhaal van de oudere man. Niet duidelijk.

Niet leuk, dat we nu al aan het derde verhaal bezig zijn in 20 à 30 bladzijden! Ik heb niet verder gelezen, alleen nog wat gescand door de verdere bladzijden die voornamelijk over Felix Ardevòl en zijn belevenissen aan het seminarie gaan.

Oordeel

wegleggenHelaas, dit is niet mijn soort boek. Het is heel goed geschreven, Cabré is een echte verhalenverteller à la Carlos Ruiz Zafón, maar ik houd helemaal niet van verhalen-in-verhalen en in het stukje dat ik las, zaten tenminste drie verschillende verhalen met compleet verschillende mensen en tijden.

Het verhaal van Adrià is duidelijk het hoofdverhaal, met de andere verhalen er tussendoor. Het boek is zeker aan te raden als je dit niet stoort. Dan heb je denk ik een mooi boek te pakken. Maar ik lees niet verder.

Extra: Lees  HIER zelf de eerste hoofdstukken.

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

4 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 43. De bekentenis van Adrià door Jaume Cabré

  1. Ja, 3 verhalen op zo weinig pagina’s lijkt me ook wel wat veel. Ik heb een ander boek van Cabré op mijn e-reader, Edelachtbare, ook historische fictie volgens de beschrijving. Je hebt er me wel benieuwd naar gemaakt, Judith.

Laat hier je reactie achter.

